Economie Klusjesman

Broddelwerk door klusjesman via bemiddelingssite, wie lost dat op?

Jos Welman besteedt een klus uit via Zoofy, een bemiddelingssite voor vakmannen. Welman vindt dat de klusjesman broddelwerk aflevert. Is Zoofy verantwoordelijk?

Gereedschap in een Duitse bouwmarkt. Beeld anp

Dilemma

Bedenk een product of dienst en er bestaat een website die vraag en aanbod bij elkaar brengt. Zo heb je bemiddelingsplatforms voor huizen, gereedschap, schoonmakers, klusjesmannen, tekstschrijvers, noem maar op. Handig natuurlijk, maar wat als het misgaat? Wie is dan verantwoordelijk, de uitvoerder of het platform?

Precies tegen die vraag loopt Jos Welman aan. Hij verhuisde vorig jaar zomer naar een appartement in Amstelveen. Van een van de slaapkamers maakt hij een kantoor. Om geen gedoe te krijgen met de internetverbinding wil hij de vaste aansluiting doortrekken via een loze leiding.

Via internet belandt Welman bij Zoofy, een platform dat consumenten aan vakmannen koppelt. Daar besteedt hij de klus uit voor 115 euro. De klusjesman neemt zelf de benodigde stekkers en kabel mee. ‘Bij het weggaan vroeg ik hem nog of de kabel getest was. Het antwoord was: ja.’

Toch krijgt Welman last van storing. Eerst denkt hij dat het aan zijn modem ligt. Later wijt hij het aan zijn pc, die al wat ouder is. Na enige tijd checkt hij de kabel. ‘Ik trok zelf een losse kabel over de gang naar mijn pc. Weg storing. Dus volgens mij ligt het aan de doorgetrokken kabel.’

In december meldt hij dat bij Zoofy. De garantie is verlopen volgens het bedrijf. Zij spreken met de vakman af dat hij nog eens langskomt, maar hij komt niet opdagen. Welman probeert hem ook zelf te bellen, maar de vakman reageert nergens meer op.

Het is niet helemaal duidelijk wie het euvel moet oplossen. De vraag is of Zoofy echt alleen bemiddelaar is, of ook aannemer van de klus. Dat hangt af van de voorwaarden op de kluswebsite, schrijft de Autoriteit Consument & Markt. Maar Zoofy’s voorwaarden zijn multi-interpretabel.

Zo noemt Zoofy, dat maandelijks zo’n vijfduizend klussen uitbesteedt, zichzelf nadrukkelijk geen contractpartij, maar lopen alle betalingen wel via het bedrijf. Ook biedt Zoofy garantie aan en belooft Zoofy een nieuwe vakman te regelen als een klus niet naar wens is uitgevoerd – wat impliceert dat zij bepaalde verantwoordelijkheid dragen.

Ook garantie is een grijs gebied. Voor diensten geldt geen vaste garantietermijn in Nederland, zegt ACM. Wel moet het gebrek binnen twee maanden nadat het ontdekt is, worden gemeld. Producten moeten volgens de wet een redelijke termijn meegaan.

Verweer

Zoofy’s oprichter Arthur de Leeuw ‘begrijpt de frustratie’, maar noemt het een complex probleem. Volgens hem is na vier maanden niet meer te checken wanneer de schade is ontstaan – bij de monteur, of later door toedoen van de klant. Garantie geldt daarom niet meer, meent hij.

Juridisch gezien acht De Leeuw zijn bedrijf niet verantwoordelijk voor de klusjesmannen. Garantie en de belofte een nieuwe vakman te sturen bij problemen, beschouwt hij als een extra service.

Ook nu was het de bedoeling dat dezelfde monteur nog een keer langs zou komen, ware het niet dat hij al van het platform was verwijderd omdat hij een aantal keer niet kwam opdagen. ‘Wij willen niet met dit soort types samenwerken.’ Volgens De Leeuw had de klantenservice daarop moeten anticiperen. Zodat Welmans contactpogingen hem bespaard waren gebleven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden