Britten vinden 'Duitse' Rolls ijsberg met zelfmoorddeuren

'Dit is wat je krijgt als je de Duitsers er met een traditioneel Brits instituut vandoor laat gaan. Een radiatorscherm zo groot als Wales en achteruitslaande zelfmoorddeuren', schampert de autojournalist van de Daily Express....

Van onze correspondent Peter de Waard

Niet alle Britse media hebben goede woorden over voor de eerste Rolls-Royce die is ontwikkeld onder auspiciën van het Duitse autoconcern BMW. Het op 1 januari onthulde bakbeest van bijna zes meter mag dan enorm groot zijn, vele Britse media denken dat het de befaamde Spirit of Ecstacy verloochent. Sommige kranten vinden het eerder op een ijsberg dan op een auto lijken. The Guardian ziet er een tank in en noemt Tony Gott - de nieuwe baas van BMW-dochter Rolls-Royce - dan ook een tankcommandant.

Veel aan de nieuwe Rolls is ook van Duits fabrikaat: de motor (V12 6,7 liter), de versnellingsbak en de aluminium carosserie. De Britten hebben de wagen in een nieuwe fabriek in West-Sussex alleen mogen assembleren en afwerken met lederen bekleding en een houten dashboard.

'De auto is zo weinig Brits dat hij zelfs geprijsd is in euro's. De wagen kost officieel 382 duizend euro. Dat is 244 duizend pond', rekent The Mirror zijn lezers voor.

Rolls-Royce werd samen met Bentley in 1998 door het Britse concern Vickers in de etalage gezet. De Duitse autoconcerns VW en BMW probeerden de beroemde merken te kopen. Uiteindelijk bracht VW het hoogste bod uit, maar slaagde BMW erin alsnog het merk Rolls-Royce in handen te krijgen.

Voor veel Britten heeft de Rolls nu ook afgedaan. 'Rolls-Royce is lang niet zo beroemd, prestigieus, stijlvol en gewild als BMW wil doen geloven. Loterijwinnaars, profvoetballers en James Bond rijden Ferrari's, Porsches, Aston Martins en Lamborghini's. Succesvolle entrepeneurs geven de voorkeur aan een Mercedes of een Audi. De koningin rijdt in een Bentley en de ministers in een Jaguar', constateert The Mirror .

Vorig jaar werden wereldwijd nog geen vijfhonderd Rollsen verkocht, maar BMW hoopt dankzij het nieuwe ontwerp dit jaar zeker duizend stuks aan de man te brengen. De eigenaren - die in de meeste gevallen overigens zelf nooit achter het stuur zullen zitten - kunnen op de achterbank relaxen in een comfortabele fauteuil en hoeven bij het uitstappen niet te ver te rekken. Dankzij de achterportieren die net als bij de Londense taxi in tegenstelde richting openen, kan men uit de auto stappen in plaats van er uit te klimmen.

Eén aspect aan de nieuwe Rolls is wel degelijks Brits: in het achterportier is standaard een paraplubak ingebouwd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden