Britten openen catalogus-winkels

De Nederlandse detailhandel krijgt er een geduchte concurrent bij. De Britse winkelketen Argos opent in februari vijf zogeheten catalogus-winkels in Nederland....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Met ruim 430 winkels is Argos in Engeland een van de grootste spelers op de retailmarkt en de marktleider in catalogue retail, zoals de Britten het concept noemen. Bij catalogus-winkelen kunnen klanten van Argos thuis kiezen uit vijfduizend artikelen die staan afgebeeld in de tweemaal per jaar verschijnende catalogus.

In de vijf steden die een vestiging krijgen, zullen in februari een half miljoen catalogi huis-aan-huis worden verspreid. Argos verkoopt in Nederland onder meer huishoudelijke artikelen, consumentenelektronica, speelgoed, sportartikelen, tuin- en doe-het-zelfartikelen. In de lokale Argos-winkels kunnen de producten ook worden verkocht. De meeste artikelen liggen echter opgeslagen in magazijnen. Nadat het op een bestelbon is aangegeven, wordt het gewenste artikel uit het magazijn gehaald en bij de afhaalbalie klaar gezet.

'Deze efficiënte vorm van winkelen maakt het Argos mogelijk een assortiment aan te bieden dat qua breedte en diepte zijn weega niet kent. Wie bij Argos op zoek is naar een strijkijzer, kan kiezen uit liefst 31 verschillende modellen', aldus Paul Tiemessen, algemeen-directeur van Argos in Nederland.

Het concept lijkt volgens een woordvoerder in de verte op dat van Vendex-dochter Kijkshop. Volgens de Vendex-dochter gaat die vergelijking echter mank, omdat de Kijkshop al zijn producten uitstalt.

Behalve de vijf winkels zal Argos een groot distributiecentrum bij Moerdijk openen. Verder wordt een hoofdkantoor in Maarssen gevestigd. Eind dit jaar moet Argos werk bieden aan 135 mensen.

In Groot-Brittannië groeit Argos ieder jaar nog met ruim 25 winkels. Het bedrijf is in 1973 opgericht en staat sinds 1990 aan de beurs in Londen genoteerd. In 1996 behaalde Argos een winst van omgerekend 444 miljoen gulden op een omzet van 5,56 miljard gulden.

Eind jaren zeventig leek het toen nog prille Argos ten dode opgeschreven. Dat veranderde nadat Green Shield, de toenmalige eigenaar, Mike Smith benoemde tot bestuursvoorzitter. De publiciteitsschuwe Smith introduceerde de nieuwe verkoopformule en hij wordt gezien als stuwende kracht achter de razendsnelle expansie.

Dat heeft wel even geduurd. Aanvankelijk bleken de conservatieve Britten weinig gecharmeerd van het winkelen per catalogus. Inmiddels is de formule ingeburgerd.

Shield verkocht Argos in 1979 aan het bedrijvenconglomeraat BAT Industries. In 1990 volgde de succesvolle introductie op de Londense effectenbeurs, waardoor de totale waarde binnen zes jaar verdrievoudigde. In Engeland is Argos nu marktleider op het gebied van speelgoed en huishoudelijke apparaten. Zeven van de tien huishoudens hebben de catalogus.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden