Britse staatssteun moet Tata Steel redden

De Britse overheid is bereid veel geld te steken in het redden van het verliesgevende Tata Steel. Het gaat daarbij vooral om het bedrijf in Port Talbot in Wales - het grootste hoogovens- en staalbedrijf van het land - dat te koop is gezet door de Indiase eigenaar die ook het voormalige Hoogovens in IJmuiden bezit.

Minister van Economische Zaken Savid Jahid eerder deze maand op bezoek bij Tata Steel in het Wel she Port Talbot, het laatste restant van wat ooit het machtige British Steel wasBeeld Ben Birchall / Getty Images

De overheid zou bereid zijn 25 procent van de aandelen over te nemen, een aantal grote leningen te verstrekken voor de herkapitalisatie en een groot deel van de enorme pensioenverplichtingen over te nemen. Ook zou de overheid 150 miljoen willen investeren in een nieuwe elektriciteitscentrale die de energiekosten omlaag moet brengen.

Dat zou overname door het management mogelijk moeten maken. Van buiten lijkt geen koper te vinden voor het zwaar verlieslatende bedrijf. Tata Steel zou 190 partijen hebben benaderd voor overname, maar tot nu toe lijkt niemand interesse te hebben.

Een woordvoerder van premier David Cameron heeft donderdag laten weten dat nationalisatie geen optie is, maar dat de overheid wel een minderheidsbelang kan nemen 'om een langetermijntoekomst voor het bedrijf veilig te stellen'. Bij Tata werken nog 15 duizend mensen. Maar er zijn ook 25 duizend banen bij toeleveringsbedrijven van afhankelijk.

Controversieel reddingsplan

Het reddingsplan is bij voorbaat controversieel. Niet alleen zou de Britse overheid een bedrijf overeind houden dat onrendabel is in een markt die wordt geteisterd door grote overcapaciteit, ook zou een overheidsfonds, dat bijna tweeduizend miljard euro aan pensioenaanspraken verzekert, voor het eerst pensioenverplichtingen overnemen van een bedrijf dat niet failliet is gegaan. Niettemin vindt de Britse overheid dat de staalindustrie een nieuwe kans moet krijgen. Een van de redenen voor de enorme verliezen bij Tata zou de dumping van Chinees staal in Europa zijn. Vooral daar is sprake van overcapaciteit.

De Europese Commissie zal zeker kritisch kijken naar een reddingsoperatie met staatsbemoeienis. Niemand wil terug naar de jaren zeventig, toen tijdens de staalcrisis op kosten van belastingbetalers een subsidierace ontstond met als gevolg dat vele jaren lang overcapaciteit in stand werd gehouden. Daarom zal de overheid alleen leningen verstrekken op commerciële voorwaarden. Staatssecretaris Anna Soubry van Economische Zaken heeft Brussel wel om enige soepelheid verzocht. 'Gezien de exceptionele omstandigheden vinden we dat er enige flexibiliteit moet worden betracht. Nogal wat mensen vinden de huidige regels tegen staatssteun overdreven strikt', zei ze eerder.

Er zal hoe dan ook naast hulp van de staat een enorm bedrag aan particulier geld nodig zijn om het bedrijf levensvatbaar te maken. Er is inmiddels een groep van investeerders gevormd - onder wie een aantal belangrijke ict-ondernemers uit Wales - die bereid zouden zijn geld in een redding van Port Talbot te steken.

Tata lijdt nu in Groot-Brittannië per dag een miljoen pond (1,25 miljoen euro) verlies. Naast herfinanciering zal een ingrijpende kostenbesparing nodig zijn om het laatste restant van wat eens het machtige British Steel was overeind te houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden