Brits warenhuis John Lewis zal V&D niet redden

De Britse warenhuisketen John Lewis wil op eigen houtje de Nederlandse markt veroveren. 'Wij zijn niet in de race voor overname van Vroom & Dreesmann', zegt woordvoerder Laura Askew. In de afgelopen weken werd John Lewis een aantal keren genoemd als kandidaat voor een doorstart.

Werknemers van het Britse warenhuis John Lewis vieren hun jaarlijkse bonus. Beeld reuters

Woensdag maakte het winkelbedrijf met 45 warenhuizen in Groot-Brittannië bekend in de feestmaand december een recordomzet te hebben behaald ondanks het 'warme' weer. De gemiddelde temperatuur was in december in Groot-Brittannië 3 graden Celsius hoger dan normaal, waardoor er grote scepsis was over de omzet van warenhuizen. V&D noemde het warme weer in Nederland zelfs de oorzaak van het bankroet.

John Lewis had er geen last van. De omzet steeg vorig jaar met 6,9 procent tot 951,3 miljoen pond (bijna 1,3 miljard euro). Dat is ongeveer de dubbele omzet van V&D, dat 62 warenhuizen heeft. Bijna 40 procent van de omzet is inmiddels afkomstig uit onlineverkopen. John Lewis was een van de eerste warenhuizen die op grote schaal onlineactiviteiten opzetten. Niet alleen de omzet in de aanloop naar Kerstmis was hoger dan verwacht, maar ook de omzet in de uitverkoop daarna steeg met meer dan 20 procent.

Voorbeeld

V&D-topman John van der Ent noemde John Lewis bij zijn aanstelling vorig voorjaar nog het voorbeeld voor V&D. 'Warenhuizen kunnen wél succesvol zijn. Kijk naar John Lewis. Als je daar binnenstapt, rondloopt en vervolgens op je horloge kijkt, ben je zo 1,5 uur verder.'

Maar Van der Ent heeft niet de tijd gekregen de formule over te nemen. John Lewis kondigde in november aan in Nederland zeven vestigingen te willen in zogenoemde shop-to-shops. De eerste, in De Bijenkorf in Amsterdam, zal dit voorjaar worden geopend.

Samen met de supermarktengroep Waitrose (de met V&D verbonden supermarkten Edah en Konmar werden in 1998 al afgestoten) kwam de omzet van de hele John Lewis Group uit op 1,8 miljard pond. De bestuursvoorzitter van de groep Charlie Mayfield noemde de omzetgroei in 'mode, huishoudelijke producten en technische apparatuur' indrukwekkend. 'Dit is gebeurd ondanks de grote veranderingen in de verkoop van duurzame producten en de uitdagende situatie op de levensmiddelenmarkt.'

John Lewis zal nog eens 500 miljoen pond investeren in de onlineactiviteiten. Sinds 2008 is de omzet online verdrievoudigd. Vorig jaar steeg die met 21 procent, wat het omzetverlies van 2,1 procent in de stenen warenhuizen meer dan compenseerde. 'Dat betekent niet dat we op onze lauweren kunnen rusten.' John Lewis verwacht dit jaar een winst van circa 300 miljoen pond. Het concern is sinds de oprichting in handen van John Lewis Partnership, een trust die optreedt voor de dertigduizend werknemers van het bedrijf. Zij delen ook in de winst. Vandaag zal concurrent Marks & Spencer, die in een lager marktsegment opereert, de cijfers bekendmaken.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

John van der Ent: 'Warenhuizen kunnen wél succesvol zijn'. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden