Brit liever betrapt op dronken achter stuur dan in een SUV

Klimaatverandering kwelt het geweten van consumenten...

De niet aflatende aandacht voor het milieu en klimaatverandering begint zijn uitwerking te krijgen in Groot-Brittannië. Dat wil zeggen: steeds meer Britten voelen een sociale druk om zo ‘groen’ mogelijk te lijken.

Uit recent onderzoek blijkt dat negen van de tien consumenten zelfs wel eens ‘groene leugens’ vertellen aan vrienden of bekenden, om niet versleten te worden voor ‘eco-vandaal’. Ruim de helft vindt zo’n onethische levensstijl intussen minder acceptabel dan rijden onder invloed.

Zeven van de tien Britten zeggen groen gedrag te zien als de nieuwe manier van ‘keeping up with the Joneses’, waar tot dusver bijvoorbeeld een nieuwe auto een probaat middel bleek om de buren de ogen uit te steken. De CO2-uitstoot van een auto – een bekend getal omdat de wegenbelasting hiervan afhankelijk is – is nu een geaccepteerd gespreksonderwerp op feestjes. Driekwart van de bezitters van SUV’s en terreinwagens zegt zich schuldig te voelen over hun brandstofverslindende voertuig.

Maar ondanks alle inderhaast ingerichte composthopen in de tuin en de verhalen over vakantievluchten die zijn gecompenseerd met het planten van bomen, blijken Britten in de praktijk nog niet erg groen.

Meer dan de helft zegt zijn levensstijl vermoedelijk niet te zullen aanpassen, ondanks de druk die de media, politici en hun kinderen uitoefenen. Tijdgebrek en verwarring over wat nu precies groen is en wat niet, speelt hierbij een rol.

Als het gaat om recycling probeert de Britse overheid in elk geval de grote achterstand op andere Europese landen in te halen, door het gescheiden inzamelen van afval te stimuleren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden