Nieuws Luchtvaart

Brandstofrekening en stakingen drukken jaarcijfers Air France-KLM

Luchtvaartcombinatie Air France-KLM heeft het afgelopen jaar financieel minder gepresteerd dan het jaar daarvoor. Vooral stakingen bij Air France zadelden het bedrijf op met aanzienlijke kosten. Verder liet een hogere brandstofrekening zijn sporen na. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM presteerde aanzienlijk beter dan Franse zuster Air France.

Pieter Elbers, ceo van KLM. Beeld ANP

KLM, waar topman Pieter Elbers voor vier jaar heeft bijgetekend, sloot het boekjaar af met een operationele winst van bijna 1,1 miljard euro. Daarmee presteerde de maatschappij iets minder dan een jaar eerder. Bij Air France was sprake van een operationele winst van 266 miljoen euro, in vergelijking met een jaar eerder bijna 600 miljoen euro minder werd verdiend.

Financieel directeur Frédéric Gagey sprak in een toelichting bij de resultaten van een ‘opvallend goed resultaat’ voor KLM. De stakingen die Air France met de hoge kosten opzadelde noemde hij een vervelende herinnering uit het verleden. 

Het totale operationele resultaat van 1,3 miljard euro betekende een daling van 591 miljoen euro op jaarbasis. Onder de streep resteerde een bedrag van 409 miljoen euro. Stakingen zorgden voor een kostenpost van 355 miljoen euro.

Brandstofrekening

De brandstofrekening viel met krap 5 miljard euro ongeveer 451 miljoen euro hoger uit. Dit jaar wordt een verdere stijging van van de kerosinekosten verwacht. Verder viel de groei van Transavia op. De prijsvechter verwelkomde ruim 7 procent meer passagiers, wat zich ook financieel positief doorvertaalde.

De totale passagiersgroei van Air France-KLM was bijna 3 procent, tot 101,5 miljoen reizigers. De omzet van het concern viel met ruim 26,5 miljard euro circa 2,5 procent hoger uit. De loonakkoorden met personeel van Air France zadelden het bedrijf op met 1,8 procent hogere personeelskosten.

In het lopende kwartaal gaat Air France-KLM uit van een minder resultaat dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Gagey baseerde zich onder meer op de ticketverkoop, die wat achterbleef. Voor de maanden mei en juni lopen de verkopen juist beter dan een jaar eerder, zo liet hij weten. Ook rekent Air France-KLM op een verdere stijging van de brandstofrekening.

Strategie

Deze week werd bekendgemaakt dat er een commissie in het leven wordt geroepen die de strategie voor de toekomst van Air France-KLM moet bepalen. Die commissie zal, naast voorzitter en hoofddirecteur Ben Smith, bestaan uit Air France-directeur Anne Rigail, Elbers en Gagey. 

De toekomst van KLM

‘Lastige sta-in-de-weg’ Peter Elbers krijgt toch een nieuw termijn en blijft baas van KLM.

Tijdens de onrust rondom Elbers werd allerwegen het ‘KLM-gevoel’ vertolkt. Wat dat is? Het heeft iets met thuiskomen, blauwe uniformen en het aroma van koffie te maken.

Hoe kijkt Frankrijk naar directeur Ben Smith van Air France-KLM? Voor de buitenwacht bleef de Canadees tijdens zijn eerste maanden als directeur nagenoeg onzichtbaar. 

President Commissaris Hans Smits ontvangt 25.000 handtekingen van duizen KLM medewerkers op de stoep van het KLM hoofdkantoor in Amstelveen. Zij pleitten voor het aanblijven van Elbers. Beeld ©raymond rutting photography
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.