Brandstofmotor is in 2035 verleden tijd; al over 7 jaar is elektrisch rijden goedkoper, voorspelt ING

In 2035 is de brandstofmotor in personenauto's verleden tijd. Over ruim vijftien jaar zullen alle nieuwe auto's in Europa voorzien zijn van elektrische aandrijving. Over zeven jaar al zal het per kilometer goedkoper zijn om elektrisch te rijden. Dit voorspelt het economisch bureau van ING in een rapport dat donderdag verschijnt.

Een Tesla Model S. staat bij een supercharge oplaadpunt. Beeld anp

De Europese auto-industrie moet zich volgens de economen ernstig zorgen maken. Want waar Europa heer en meester is op het gebied van brandstofmotoren, dreigt het de boot te missen bij elektrische aandrijving.

De opmars van de elektrische auto is te danken aan sterke prijsdalingen van accu's. Al over zeven jaar zal een kilometer in een elektrische auto per kilometer goedkoper zijn dan een kilometer in een vergelijkbare diesel- of benzinevariant. De snelle groei van het aantal oplaadpunten en de toenemende actieradius helpt bij de acceptatie van de elektrische auto, aldus de analisten van ING. Elektrische modellen die de komende jaren op de markt verschijnen, zoals de Tesla Model 3 en de Opel Ampera-e, hebben een actieradius van 350 kilometer. De komende jaren zullen steeds meer e-auto's een bereik hebben tot 500 kilometer, verwacht ING.

Zeer gering

Het aandeel elektrische auto's in Europa is met 0,2 procent nog zeer gering. Maar doordat de barrières snel worden geslecht, zal vanaf 2020 het marktaandeel van nieuwe elektrische auto's groeien tot bijna 20 procent. Daarna treedt verdere versnelling op en zal nog eens tien jaar verder geen enkele benzine- of dieselauto meer worden verkocht.

Dat is goed nieuws voor het klimaat en de luchtkwaliteit in steden, die nu nog vaak te lijden hebben onder de uitstoot van onder meer schadelijke stikstofoxiden. Maar de voorspelde doorbraak zal minder goed uitpakken voor Europese autofabrikanten: zij zijn toonaangevend op het gebied van brandstofmotoren. Dit concurrentievoordeel verdwijnt snel, waardoor marges onder druk zullen komen. Voor Europese autobouwers wordt vooral de productie van batterijen een probleem.

Donkere tijden

Waar Europese automakers wereldwijd een kwart van de markt voor brandstofmotoren in handen hebben, bezitten ze slechts 3 procent van de markt voor li-ionaccu's, waarmee nu het gros van de elektrische auto's wordt aangedreven. China en Japan hebben hier het grootste marktaandeel. Ook de VS hebben dankzij automaker Tesla een flink aandeel.

Volgens de analisten van ING zal de waardeketen voor autobouwers volledig veranderen. Waar het onderstel van een auto met een benzinemotor bestaat uit 1.400 onderdelen, kan een elektrische auto met 200 toe. Van de 217 miljard dollar (190 miljard euro) die jaarlijks omgaat in deze sector zal mogelijk eenderde verdwijnen als de elektrische auto de hoofdrol krijgt. Een flink deel van de 90 fabrieken waar nu motoren en versnellingsbakken worden gebouwd, zal op termijn verdwijnen, is de verwachting. Voor de werknemers in deze fabrieken breken ook donkere tijden aan omdat minder dan de helft van het aantal arbeiders nodig is om een elektrisch platform te bouwen.

'Voor Europese autobouwers biedt dienstverlening kansen om het dreigende verlies aan inkomsten uit de brandstofmotor te compenseren', zegt Max Erich, een van de opstellers van het rapport. Met initiatieven als autodelen en Uber-achtige taxidiensten kan een deel van het wegvallen van de inkomsten worden goedgemaakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.