Brand verwoest de gaafste en 'meest duurzame' VOC-replica

Kortsluiting onderdek mogelijk oorzaak...

GRONINGEN Een felle brand heeft de replica van het VOC-schip Prins Willem in Den Helder volledig in de as gelegd. In de nacht van woensdag op donderdag ontstond er hoogstwaarschijnlijk kortsluiting op het onderdek.

In eerste instantie leek het om een betrekkelijk kleine brand te gaan, maar het vuur greep snel om zich heen. In de vroege ochtend werd duidelijk dat de Prins Willem verloren was. De brandweer probeerde nog een paar keer het schip te betreden, vertelt directeur Herman Groenheide van Museumhaven Willemsoord. ‘Maar het gevaar voor persoonlijk letsel was te groot. Er was geen beginnen aan. Toen is maar besloten om de brand gecontroleerd te laten uitwoeden.’

Groenheide werd gebeld toen de brand was uitgebroken. Nee, hij hoefde niet te komen, werd er nog bij gezegd. ‘Maar ik ben er natuurlijk meteen naartoe gegaan. Alsof je dan nog verder slaapt.’

De brand had gevolgen voor het hele havengebied in Den Helder. Er lagen talrijke schepen die ook vlam hadden kunnen vatten. Schepen uit de passantenhaven werden verlegd, en in de gewone haven werden schepen buitengaats voor anker gelegd om schade door een eventuele vonkenregen te voorkomen.

De replica van de Prins Willem werd in 1984/’85 gebouwd in het Friese Makkum. Ze vormde een grote attractie in het Holland Village – een openluchtmuseum in het Japanse Nagasaki dat aan Nederland is gewijd. Sinds 2003 lag het in Den Helder. Het oorspronkelijke schip zonk in 1662 bij Madagaskar. Het was twaalf jaar eerder gebouwd als Prins Willem, het vlaggeschip van de Verenigde Oost-Indische Compagnie.

De replica, die werd gesierd door een 54 meter hoge mast, was een echte blikvanger voor Den Helder, vertelt Groenheide. ‘Hét piratenschip voor de jeugd.’ Van de drie VOC-replica’s die Nederland heeft (de andere zijn de Batavia in Lelystad en de Amsterdam in Amsterdam), was dit de meest originele. Extra wrang: ‘Hij was met duurzame materialen gebouwd, zodat het schip een langere levensduur zou kunnen hebben.’

Het schip trok de afgelopen tijd zo’n 250 bezoekers per dag, fors meer dan vorig jaar. Volgens Groenheide bedraagt de schade vele miljoenen. Met de verzekeringsmaatschappij wordt overlegd over de mogelijke herbouw van het schip.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden