Bouwmarkt met sterallures

Vloeibare gootsteenontstopper vind je er pal naast roestvrijstalen Italiaanse fornuizen. De slim ingerichte fabriekshal van de firma Nijhof in Baarn biedt alles voor huis en haard....

Baarn, een industrieterrein. Onaantrek ke lijk en onvriendelijk als alle andere industrieterreinen. Aan de rand ervan staat een grote platte fabriekshal, voorzien van een merkwaardig luxe parkeerterrein. Wat publiek betreft loopt alles door elkaar: van schilders in blauwe over alls vol verf en plamuur, tot keurig gekapte dames die een uurtje komen shoppen.

Ook de aankleding van de fabriekshal is op het eerste gezicht vooral verwarrend. Tegen de pui staan voorbeelden opgesteld van decoratieve steentjes waarmee het tuinpad en het zonneplatje kunnen worden belegd. De eerste gedachte die opkomt is: een tuincentrum. De in- en uitgang bevestigt dat gevoel: een rij kassa's met genoeg ruimte ertussen om een winkelkar vol heesters doorgang te verlenen. Direct erachter staat de kerstafdeling eind oktober - zoals overigens in elk zichzelf respecterend tuincentrum - al in vol ornaat.

Toch klopt er meteen al iets niet. In de entreehal zijn een soort etalages ingericht. In eentje staat een antiek spijlenledikant. Dat is geen koopwaar, het bed is de etalagepop die beddengoed draagt dat hier wel wordt verkocht. In een andere etalage staat een gedecoreerde Chinese bruidskast. Die is kennelijk wel te koop. In een tuincentrum?! Deze verwarring moet bijna elke nieuwe bezoeker van de firma Nijhof in Baarn treffen. Wat ís dit? Een gelikte Gamma? Een Habitat waar op verzoek hout wordt gezaagd? World of Wonders met een inpandige verfafdeling? Over zulke vergelijkingen doet de bedrijfsleiding van Nijhof gespeeld-aangebrand. Eigenlijk vinden ze van zichzelf dat ze helemaal nergens op lijken. Hun firma-tijdschrift is heel anders bedoeld dan de Allerhande van Albert Heijn, en het eigen restaurant doet totaal niet denken aan Ikea.

Toch is dat duidelijk de kracht van dit bouw- en woonwarenhuis, zo blijkt wanneer we de twaalfduizend vierkante meter slim ingerichte fabriekshal hebben doorkruist. Nijhof komt over alsof ze van allerlei gespecialiseerde winkels de stukjes succesformule bij elkaar hebben gejat. Wordt lifestyle-winkel World of Wonders rijk aan bewerkt Indo nesisch teakhout? In Baarn staan enor me Aziatische muurpanelen tussen het timmerhout. Doen slimme slopers goede zaken met 'historische bouwmaterialen'? Dan zetten ze hier antiekerige raamluiken te koop tussen de bankstellen. Heeft de Gamma wel de verf, maar worden de klanten niet geïnformeerd over decoratieve schildertechnieken? Nijhof heeft zo ongeveer een bibliotheek aan cursusboeken te koop. Verder met de hand gegoten Marokkaanse plavuizen; roestvrijstalen Italiaanse fornuizen, en zowel luxe badkameraccessoires als de gewone standaardcollectie in blisterverpakking.

Het resultaat is een woonwinkel die tussen alle genres in hangt. Maar dan net iets blinkender en doordachter gepresenteerd. Dit is een winkel die is verzonnen om alle bouwmarkten en woninginrichters naar de kroon te steken.

Jan is de derde Nijhof die de winkel bestiert. Zijn grootvader begon in 1950 in het centrum van Baarn een sloop- en afbraakhandel, die in 1972 naar dit industrieterrein verhuisde. Die handel groeide uit tot een forse bouwmarkt. Toen de zaak in 1987 afbrandde en kleinzoon Nijhof een nieuwe start moest maken, heeft hij nadrukkelijk gekozen voor een totaal andere aanpak. Jan wilde een 'concept'. 'Als je je niet op prijsniveau kunt onderscheiden, moet je zorgen dat je winkel een andere toegevoegde waarde heeft', stelt Nijhof. Dus nam hij vier jaar geleden een 'artdirector' in dienst.

Wat Nijhof wil is de Bijenkorf zijn onder de doe-het-zelfzaken. Een bouwmaterialenhandel waarin vrouwen zich evenzeer op hun gemak voelen als mannen. En dan niet met alleen maar peperdure spullen, want anders komen een heleboel mensen de drempel niet over. Er moeten ook lampen van een paar tientjes te koop zijn en gewone douchedeuren. Niet alles hoeft meteen design te heten, als het maar geen prullen zijn. Bied de klanten kwalitatief goede spullen, die niet alleen inhaken op de mode, maar vooral ook op de manier waarop de moderne mens zijn leven inricht, dachten ze bij Nijhof.

Dat laatste aspect - hoe zit een hedendaags leven in elkaar - is in deze winkel geraffineerd toegepast. Wie vandaag de dag een huis moet inrichten of verbouwen, is veel tijd kwijt met zoeken. Eerst is een speurtocht nodig naar zinnige adressen van winkels voor keukens, voor tegels, voor sanitair, voor meubels, voor lampen. Vervolgens kost het enorm veel tijd om van winkel naar winkel te sjouwen.

Iemand die tien dingen tegelijk wil volbrengen in het leven, baalt van dergelijke tijdrovende zoektochten. Precies, zegt artdirector Robbert Heijne. 'Een carpool-plaats is niet interessant wanneer er alleen een auto stopt die je komt ophalen. Zo'n stopplaats wordt pas spannend als je er ook je was kunt achterlaten en wanneer je er meteen boodschappen kunt doen. Zo'n toegevoegde waarde is wat wij in deze zaak willen stoppen: mensen hoeven niet naar tien verschillende winkels.' En daarom verkopen ze evenzeer vloeibare gootsteenontstopper en workmates als gordijnstoffen en bestek. Handige types kunnen vervolgens zelf gaan plamuren, timmeren en de keuken op maat zagen. Voor wie dat niet wil of kan, biedt Nijhof installateurs en tegelzetters.

Het is even wennen voor de eenvoudige, winkelende mens. Iemand die op zoek is naar betaalbare gordijnrails, loopt in dezelfde winkel op tegen een setje peperdure flesjes olijfolie in geschenkverpakking. De bezoeker neigt ernaar direct enthousiast kennis te willen nemen van het brede aanbod en de gordijnrails te vergeten. En dat is uiteraard de bedoeling van de slimme firma Nijhof. Misschien zien over tien jaar alle winkels er zo uit. Verkoopt Jan des Bouvrie binnenkort ook gootsteenontstopper.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.