Bouwconcerns zingen hun oude liedje

Tussen beleggers en de Nederlandse bouwondernemingen komt het voorlopig niet meer goed. NBM-Amstelland meldde donderdag een ongekende winstval, en HBG lijdt nog steeds verlies in Duitsland....

Galgenhumor overheerste bij de bouw-analisten. 'Zoeken jullie nog mensen bij de Volkskrant?', schertste Paul Verbraeken van HSBC Investment Bank.

De tegenvallers bij NBM waren een complete verrassing - ook voor de nieuwe topman Jan-Willem van Bussel. De winst daalde het eerste halfjaar met liefst 43 procent tot 55 miljoen gulden. Oorzaken waren 'een nijpend tekort aan werk' bij de spoorwegactiviteiten, onlangs overgenomen van NS, vertragingen bij woningbouwprojecten, reorganisatiekosten die veel hoger uitvielen dan verwacht en verliezen in Duitsland - inmiddels een jaarlijks refrein bij de Nederlandse bouwers.

'Het ergste vind ik dat NBM niet eerder een winstwaarschuwing heeft gegeven', aldus Verbraeken. Van Bussel bezwoer dat zijn concern pas sinds kort op de hoogte is van de tegenvallers. Toch deugt de interne controle, hield hij vol. 'U moet het bedrijf niets verwijten, u moet mij verwijten dat ik dit niet heb zien aankomen.'

Hij wilde de schuld niet afschuiven op zijn voorganger, de legendarische André Baar. 'Dat vind ik te lullig, te goedkoop. In zijn plaats had ik dezelfde investeringen gedaan en waarschijnlijk nog veel meer fouten gemaakt.'

NBM verslikte zich op vele fronten. Vertragingen in de woningbouw waren niet NBM's schuld, maar zorgden wel voor een tegenvaller van tien miljoen gulden. Met de overname van NS-activiteiten anticipeerde het concern op grote projecten als Betuwe- en hogesnelheidslijnen. Maar die komen moeizaam van de grond, waardoor NBM Rail voorlopig veel te weinig werk heeft - een min van veertien miljoen.

De integratie van woningbouwer Wilma, vorig jaar overgenomen, pakt veel duurder uit dan verwacht. NBM trof een voorziening van veertien miljoen gulden. Tenslotte leed NBM tien miljoen verlies op projectontwikkeling in Duitsland. Afwaardering van het vastgoedbezit van de Duitse deelnemingen noopten NBM tot een afboeking van het eigen vermogen van 59 miljoen gulden.

In dat land onderging ook HBG zijn zoveelste tegenslag. Dochter Wayss & Freytag zal dit jaar wederom goed zijn voor een verlies van honderd miljoen gulden, voorspelde topman Jan Veraart.

HBG is druk bezig met de afslanking van Wayss' hoofdkantoor, waar vierhonderd mensen werken, maar dat leidde nog niet tot verbetering. ' ''Wil de laatste man het licht uitdoen?'' blijkt altijd meer geld te kosten dan je denkt', aldus Veraart.

Mede door de slechte Duitse markt daalde HBG's concernomzet dit eerste halfjaar en bleef de winst steken op het niveau van 1998. Veraart: 'Een tandje minder dan u van ons gewend bent.'

Op de beurs verloor het aandeel HBG donderdag 6 procent tot 10,50 euro, waarmee de koerswinst van de eerste zes maanden in één dag verloren ging. Eeuwig zonde, vindt analist Verbraeken. 'HBG streeft naar een netto winst van 1,75 procent van de omzet. Zonder Duitsland zou het al boven de 2 procent zitten.'

Het aandeel NBM-Amstelland ging zelfs met bijna 20 procent onderuit tot 14,40 euro. Sinds begin dit jaar was de koers al met 13 procent gedaald, omdat NBM voor heel 1999 een winstgroei had voorspeld van 10 procent - veel minder dan de 20 tot 30 procent die dit concern de laatste jaren behaalde. Nu zal het uitkomen op een winstdaling van zo'n 12,5 procent. 'Als de voormalige parel onder de bouwers zo snel zijn glans verliest, hoe slecht staan de zwakkere broeders er dan wel niet voor?', verzucht Verbraeken.

Met angst en beven wacht hij op de cijfers van Volker Wessels Stevin, volgende week. Verbraeken: 'Net als NBM hebben zij rail-activiteiten van NS overgenomen, zitten zij zwaar in de Nederlandse woningbouw en hebben zij deelnemingen in Duitsland.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden