‘Bouw heeft baat bij minder regels’

‘Er is niks mis met de bouw in Nederland’, vindt René Kottman, bestuursvoorzitter van Ballast Nedam, een van de grotere aannemers....

Volgens Kottman is de roep om meer toezicht een ‘automatische reflex’, omdat er sprake is van slecht management van het bouwproces bij een enkel project. ‘De bouw is gebaat bij minder regelgeving, niet met het opleggen van nog meer regels.’

De topman van Ballast Nedam vindt dat er in Nederland veilig wordt gebouwd. ‘Er zijn elk jaar wel problemen bij een of twee bouwwerken, maar dat moet je afzetten tegen het totale bouwvolume en dat is enorm omvangrijk.’

‘Wij doen het goed’, is de concluise van Kottman over de prestaties van zijn concern en de andere bouwers. ‘Eén afschuwelijk incident wil nog niet zeggen dat de bouw er slecht aan toe is. Wij moeten niet direct in de emoties schieten.’

Kottman zei dat bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Ballast Nedam is het eerste Nederlandse bedrijf dat de resultaten over het eerste halfjaar bekendmaakt. De winst van Ballast Nedam is met een kwart gestegen tot 16 miljoen euro. Ballast Nedam heeft de winstprognose voor het hele jaar fors verhoogd. Het concern verwacht nu een verdubbeling tot een bedrag tussen de 40 en 45 miljoen euro.

De forse winststijging dit jaar hangt samen met de afwikkeling van het faillissement van de Britse dochter dit jaar. Dat levert Ballast Nedam een extra fiscaal verrekenbaar verlies op van 90 tot 100 miljoen euro. Maar geschoond voor deze eenmalige meevaller is er ook nog sprake van een forse winststijging. Het resultaat voor belastingen zal dit jaar met een kwart stijgen van 28 naar 35 miljoen euro.

Op de Amsterdamse beurs steeg de koers van Ballast Nedam na de bekendmaking van de cijfers met bijna 8 procent tot 33,90 euro. Bij het slot van de handel stond de koers op 31,40 euro, een daling van 0,3 procent.

Ballast Nedam heeft nog steeds te maken met moordende concurrentie met als gevolg een laag prijsniveau bij de aanleg van wegen, bruggen en tunnels. De infrastructuurmarkt is goed voor ruwweg de helft van de jaaromzet van 1,2 miljard euro van Ballast Nedam, maar de aannemer verdient er nauwelijks geld mee. De winstmarge op infrastructuur zakte in het eerste halfjaar tot een schrale 1,2 procent vergeleken met 7,4 procent op de bouw van woningen, scholen en kantoren.

‘Wij moeten harder werken voor minder geld’, zo kenschetste Kottman de situatie op de markt voor infrastructuur. ‘Vooral bij openbare aanbestedingen is het krabben en bijten.’ Voor de rest van het jaar ziet Kottman nog geen ‘dramatische’ verbetering van de markt, omdat er nog steeds aannemers onder de kostprijs werken.

Opdrachtgevers krijgen daardoor, in de woorden van de bestuursvoorzitter van Ballast Nedam, ‘de beste prijs, voor het slechtste werk’. ‘Want als een aannemer een compex project uit armoede uitvoert, heeft hij er niet veel mee. Dat is voor alle betrokkenen niet goed.’

Over de oorzaak van de prijzenslag bij infrastructurele werken tast Ballast Nedam in het duister. Kottman: ‘De hoeveelheid werk neemt sterk toe, het aanbod niet en toch blijft de prijs laag. Wij snappen het niet.’ De hoop op verbetering is een schrale. ‘Er is nu altijd wel een idioot die onder de kostprijs inschrijft; de troost is dat het er een jaar geleden nog drie waren.’

Ballast Nedam gaat daarom selectief te werk bij de inschrijving op openbare aanbestedingen,vooral bij meerjarige projecten. ‘Winstgevendheid gaat voor omzet’, aldus Kottman. Bovendien wil de bouwer minder afhankelijk worden van de openbare markt door zich te specialiseren en zich te richten op deelmarkten. Ballast Nedam heeft daarom dit jaar Van Leeuwen overgenomen, een bedrijf dat zich specialiseert in boor- en verankeringstechnieken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden