Botsautootje?

Veel kleine auto's zijn onveilig. Ze zijn, volgens de Europese consumentenorganisaties, niet goed bestand tegen frontale en zijdelingse botsingen. Moeten de veiligheidseisen strenger worden?...

K. van Tankeren, woordvoerder Consumentenbond: 'Het mooie van dit onderzoek is dat consumenten de veiligheid van de verschillende autootjes nu kunnen vergelijken. We hoeven niet te wachten op strengere Europese regels. De fabrikanten die de auto's niet snel veiliger maken, worden vanzelf afgestraft.

De protesten waar de fabrikanten mee gaan komen, kan ik wel raden. Ze gaan vertellen dat ze aan de wet voldoen, maar dat is geen criterium want die wet is te soepel. Veel fabrikanten zeggen dat het te duur is. Dat gaat ook niet op, want hoe doen die paar veilige merken dat dan? De Volkswagen Polo en de Rover 100 zitten in dezelfde prijsklasse. Toch is de eerste veel veiliger dan de tweede. Het kan dus wel. Er is nu in ieder geval duidelijkheid. De consument is slim genoeg om zelf een keuze te maken. Als de juiste gegevens maar bekend zijn.'

C. Rodenburg, woordvoerder Rover Nederland: 'Ik ben niet onder de indruk van het onderzoek van de consumentenorganisaties. De Rover 100 zou onveilig zijn. Ik kan u vertellen dat die auto aan alle wettelijke eisen voldoet. De consumentenorganisaties hebben de normen gewoon omhooggehaald. Ze zijn gaan testen met 65 kilometer per uur. De wettelijke testsnelheid is 50 kilometer. Dat is toch niet voor niets wettelijk?

'Van alle onderzochte auto's is die van ons de oudste. Die is gebouwd toen er nog heel andere eisen aan werden gesteld. De consument wordt door dit onderzoek helemaal op het verkeerde been gezet. Die denkt nu dat hij in een onveilige auto rijdt, terwijl dat niet zo is.'

G. Blauw, woordvoerder TNO Wegtransportmiddelen: 'Het is in ieder geval een goede zaak dat deze actie de aandacht weer eens vestigt op de verkeersveiligheid van auto's. Dat de resultaten zo desastreus zijn, heeft alles te maken met de testsnelheid. Die is opgeschroefd tot extreme hoogte, zodat het voor elke auto heel moeilijk wordt om de klap te doorstaan.

'De discussie moet dan ook niet alleen worden toegespitst op de kleine auto's. Bij een botsing zijn er altijd twee partijen. Ook aanpassing van de grote auto's is nodig. Er is een regeling in de maak om bijvoorbeeld vrachtwagens zo aan te passen dat een botsing minder hard aankomt. Het moet allemaal niet te scherp worden gesteld. Het is goed dat de normen steeds iets verder worden opgeschroefd, maar de industrie moet wel de tijd krijgen voor nieuwe ontwikkelingen.'

C. de Koning, advocaat en gespecialiseerd in het bijstaan van whiplash-slachtoffers: 'Onderzoek heeft aangetoond dat meer vrouwen dan mannen een whiplash krijgen. Dat kan allerlei oorzaken hebben. Eén mogelijke en vaak genoemde oorzaak zou kunnen zijn dat vrouwen in kleinere auto's rijden. Bij een botsing komt de klap dan toch harder aan.

'Bij kleinere auto's is de veiligheid een ondergeschoven kindje. Ik vind het goed dat de consument daar op wordt gewezen. Die kan nu zelf een keuze maken. Ik denk niet dat de regels snel worden veranderd. Voordat dat in Europa geregeld is, zijn we jaren verder.'

E. Glasius, secretaris RAI: 'Er zijn proeven genomen volgens methoden die hier niet gelden en die hier ook niet gaan gelden. Ze hebben de Amerikaanse normen toegepast. Daarbij vergeten ze dat in Amerika in veel grotere auto's wordt gereden. Europa is gespecialiseerd in kleine modellen. Het is moeilijker en duurder om de veiligheidsvoorzieningen daar in te bouwen. Toch is er de laatste jaren heel wat verbeterd. De lat wordt steeds hoger gelegd. Er is geen reden om ons zorgen te maken.'

S. Bokelmann, eigenaresse van een 'onveilige' Rover 100: 'Toen ik het gisteren op tv zag, was ik helemaal onthutst. Mijn lieve kleine Rovertje werd helemaal gekraakt. Letterlijk en figuurlijk. En dat terwijl het zo'n geweldig autootje is. Het brengt me overal naar toe en heeft me nog nooit in de steek gelaten. Ik heb meteen mijn Rover-garage gebeld om er met iemand over te kunnen praten.

'Mijn kleinzoon krijgt binnenkort ook een klein autootje. Ik maak me daar geen zorgen over. Goddank heb ik zelf nog nooit een ongeluk gehad. Daar ben ik ook niet bang voor. Als je overal bang voor bent, heb je toch geen leven in deze wereld?'

B. Woudenberg, woordvoerder Veilig Verkeer Nederland: 'De auto-industrie kan hiervan leren. Wij trouwens ook. We moeten wel uitkijken dat klein nu per definitie het stempel onveilig krijgt. Groot, zwaar en snel biedt natuurlijk meer veiligheid, maar er zijn ook kleine auto's die aan de eisen voldoen. Als de auto-industrie wil, dan kan het ook. Ik wil er wel bij zeggen dat het gedrag van de bestuurder het belangrijkste is. Als je dronken of zonder gordel achter het stuur kruipt, zit je ook in een veilige auto niet goed.'

Raoul du Pré

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden