Boskalis zucht onder oliemalaise

Het zijn lastige tijden voor maritieme dienstverlener Boskalis uit Papendrecht, in binnen- en buitenland al vele jaren een toonbeeld van Hollands glorie.

Impressie van een element van de Fehmarnbelttunnel die tussen Duitsland en Denemarken komt. Boskalis heeft hier voor 300 miljoen euro een baggerklus.Beeld Femern

Boskalis heeft woensdag bij de opening van een verder overwegend positief gestemde Amsterdamse beurs een koersval gemaakt van ruim 13 procent. De jaarcijfers over 2015 waarmee de maritieme dienstverlener uit Papendrecht vanochtend naar buiten kwam, gingen gepaard met sombere vooruitzichten voor 2016 vanwege de aanhoudende malaise op de oliemarkt, die voor Boskalis resulteert in minder orders. Zowel bij de baggerdivisie als de offshoredivisie zal materieel uit de vaart worden genomen, met personele gevolgen. De al aangekondigde winstdaling in 2015 was groter dan verwacht: min 10 procent. Het stormt op de markt, aldus Boskalis. De directie kondigde alvast aan dat het nettoresultaat over 2016 'aanzienlijk lager' zal zijn dan over 2015.

Een kritisch rapport van ABN Amro deed 'Boka' - zoals effectenhandelaren Boskalis kortweg noemen - tweeënhalve week geleden nog 10 procent in waarde afnemen. Door de sterke daling van de olieprijs zien olieproducerende landen zich genoodzaakt tot vermindering van hun investeringen. In de keten van bedrijven die zijn vervlochten met de olie- en gasmarkt voelt ook Boskalis daarvan de weerslag.

Een half jaar geleden was het aandeel 'Boka' op de Amsterdamse beurs nog 47,83 euro waard. Op 24 februari, was de koers gezakt naar 31,23 euro, een waardedaling van 35 procent. Inmiddels noteert het aandeel rond de 36 euro, mede dankzij recent nieuws over aanvullingen op de orderportefeuille.

'Terwijl de eerste faillissementen onder zoekers naar olie en gas een feit zijn, zien we nu dat ook de divisie Offshore Energy van Boskalis flink geraakt wordt', zegt analist André Mulder van de financiële dienstverlener Kepler Cheuvreux. 'Ze houden het niet droog, vooral niet in 2017.'

En ook de baggerdivisie van Boskalis blijft niet gevrijwaard van de negatieve gevolgen van de malaise op de oliemarkt. 'Die richt wel degelijk ook schade aan op de baggermarkt', verzekert Thijs Berkelder, analist van ABN Amro. 'Als de olieprijs op 30 dollar staat en de begrotingen van olieproducerende landen imploderen, hoeveel geld hebben die landen dan nog om investeringen te doen?'

Windenergie op zee

Al kent de huidige markt dus beduidend meer onzekerheden voor maritieme dienstverleners dan twee jaar geleden, er is geen reden voor paniek, onderstreept Berkelder. 'De kasstroom van Boskalis is voortdurend goed. De markt is vrij snel aan het draaien. Dat biedt ook kansen, zeker voor een uiterst sterk bedrijf als Boskalis.'

En dan is er de opmars van windenergie op zee: gunstig voor Boskalis. De offshore-activiteiten van het bedrijf zijn onder meer zwaar transport over water en installatie van windmolenparken. Verder wacht er in de nabije toekomst veel werk vanwege het vaker in onbruik raken van niet langer rendabele boorplatforms. Die moeten stuk voor stuk veilig worden gedemonteerd en teruggebracht naar land.

'Er zijn diverse maritieme spelers die het veel lastiger hebben dan Boskalis', zegt Berkelder. Er zal volgens hem gezien de huidige marktomstandigheden zeker een shake-out plaatsvinden onder de mindere krachtige bedrijven, die werken met gehuurde schepen. En dit betekent dat voor een sterke speler als Boskalis in 2016-2017 marktaandeel valt te winnen. 'Belangrijk is dat Boskalis secuur is in zijn keuzes waar het gaat toeslaan.'

Baggerdivisie

Bestuursvoorzitter Peter Berdowski maakte deze week bekend dat Boskalis de offshore-activiteiten van VolkerWessels wil overnemen. 'De komende jaren verwachten wij dat de vraag naar offshore-windenergie, zowel in Noordwest-Europa als daarbuiten, verder zal toenemen', zo lichtte hij die keuze toe.

En eind vorige week maakte Boskalis bekend dat zijn baggerdivisie een voorname rol krijgt bij de aanleg van een 18 kilometer lange onderzeese tunnelverbinding tussen Duitsland en Denemarken. De koers van het aandeel 'Boka' steeg daarop bijna 4 procent, al is nog niet gegarandeerd dat de tunnel er werkelijk komt. Er moet nog het een en ander worden uitgevochten, vooral aan de Duitse zijde. Vermoedelijk zal het echte werk niet voor 2018 kunnen beginnen.

De bouw van de Fehmarnbelttunnel geldt voor de nabije toekomst als een van de grootste infrastructurele projecten in Europa. De geschatte waarde bedraagt minstens 6 miljard euro. De opdracht voor Boskalis - het uitbaggeren van een 16 kilometer lange sleuf in zee en het aanleggen van een tijdelijke haven voor de tunnelbouwers - is goed voor 300 miljoen euro.

Duizend vaartuigen over de hele wereld

Koninklijke Boskalis Westminster is met een vloot van duizend vaartuigen actief in 75 landen. De maritieme dienstverlener uit Papendrecht heeft officieel 8.000 werknemers in dienst, maar in dat getal zijn niet de duizenden medewerkers meegeteld van joint ventures waarin Boskalis een van de partners is. Opdrachtgevers zijn oliemaatschappijen, havenexploitanten, overheden, rederijen, projectontwikkelaars, verzekeraars en mijnbouwbedrijven. Belangrijke overnames waren Smit Internationale (havensleepdiensten, reddings- en bergingwerk, zwaar transport, hijswerkzaamheden - 2010), MNO Vervat (infra- en grondverzetactiviteiten - 2011) en Dockwise (zwaar transport over zee - 2013). Over de eerste jaarhelft van 2015 behaalde Boskalis een 'historisch hoge' nettowinst van 307 miljoen euro, mede dankzij een herwaardering van zijn belang van 25 procent in Fugro (bodemonderzoek). Met een beschermingsconstructie hoopt Fugro een overname door Boskalis te voorkomen. De tweede jaarhelft verliep voor Boskalis ongunstiger. De nettowinst over 2015 zal daardoor achterblijven bij die van 2014.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden