Boskalis schrapt circa 650 banen, waarvan 150 in Nederland

Vanwege gestaag teruglopende orders als gevolg van de aanhoudende malaise op de olie- en gasmarkt gaat baggerbedrijf Boskalis de komende twee jaar 24 van zijn circa 1.000 vaartuigen verkopen of slopen. Daarmee verliezen de bemanningen van die schepen hun baan. De sanering van de vloot treft wereldwijd 650 werknemers, onder wie circa 150 met een Nederlands dienstverband.

Beeld anp

De maritieme dienstverlener uit Papendrecht, actief in 75 landen, maakte het slechte nieuws vrijdagmiddag bekend. Het aantal van 650 is beduidend hoger dan verwacht. Bij de presentatie van de jaarcijfers, vier maanden geleden, voorspelde bestuursvoorzitter Peter Berdowski nog 'enkele tientallen' ontslagen.

Dat het er nu veel meer zijn, komt volgens een woordvoerder van Boskalis doordat het bedrijf over een langere periode, vooruit heeft gekeken wat er zoal aan zit te komen qua mogelijke opdrachten. 'Daarnaast zijn de marktomstandigheden niet verbeterd.' Boskalis heeft de geschatte hoeveelheid te verwachten werk afgezet tegen de omvang van zijn vloot.

Duizend vaartuigen over de hele wereld

Door de aanhoudend lage olieprijzen hebben olieproducerende landen veel minder mogelijkheden om te investeren. Bedrijven als Boskalis (omzet: 3,2 miljard euro; aantal werknemers: 8.200), die sterk vervlochten zijn met de olie- en gasmarkt, voelen daarvan de weerslag. De orderportefeuille is in het voorbije jaar geslonken van 3,3 naar 2,5 miljard euro.

De vooruitzichten voor 2017 zijn nog ongunstiger. Berdowski sprak eerder van 'een storm' waarin zijn bedrijf is terechtgekomen. En dit na twee uitstekende jaren 'waarin de zon en de maan tegelijk schenen'.

Omdat Boskalis financieel solide is, biedt die storm het bedrijf indirect ook kansen. Zwaar weer gaat steevast gepaard met een 'shake-out': de zwakste bedrijven in de sector redden het niet en verdwijnen in de golven. Als de zon uiteindelijk weer doorbreekt en een nieuwe stroom opdrachten aanzwelt, heeft Boskalis van die gesneuvelde concurrenten geen last meer.

Kostenbesparingen

Laat onverlet dat ze ook in Papendrecht de pijn voelen van de verslechterde markt, vooral bij de divisie Offshore Energy. Daar verdwijnen de komende twee jaar veertien schepen. Maar ook de baggerdivisie blijft niet buiten schot. Daar gaan tien schepen uit de vaart. Het betreft onder meer sleephopperzuigers, snijkopzuigers, zwareladingschepen en speciale sleepboten.

Boskalis ziet geen reden deze schepen aan te houden. Hun gemiddelde leeftijd ligt boven de dertig jaar, ze dragen niet bij aan de omzet, tikken wel door in de kosten en dan is de rekensom gauw gemaakt. 'Wij proberen de reductie zoveel mogelijk op te vangen met natuurlijk verloop en herplaatsing, maar gedwongen ontslagen lijken helaas onvermijdelijk', aldus Berdowski vrijdag.

FNV Waterbouw drong er recentelijk bij Boskalis op aan de kostenbesparingen te realiseren zonder gedwongen ontslagen. Volgens de vakbond zou dat moeten lukken, gezien de sterke financiële positie van het bedrijf. Berdowski ziet dat anders en heeft de bonden uitgenodigd voor overleg over een sociaal plan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden