Boskalis piekt door Suezproject

Baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis heeft 'extreem gepiekt' in de eerste helft van dit jaar. Mede dankzij de lucratieve opdracht in het Suezkanaal is een nog nooit eerder behaalde winst geboekt van 306,5 miljoen euro, 21 procent hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Ook de omzet ging met 1,6 procent omhoog naar 1,57 miljard euro.

Opening van het nieuwe deel van het Suezkanaal begin deze maand. Baggeraar Boskalis heeft flink aan die opdracht verdiend.Beeld belga

De beurskoers van Boskalis steeg gisteren met 8,5 procent en lijkt voorlopig te zijn teruggekeerd op het hoge niveau van voor de financiële crisis van 2008. De winst van de maritiem dienstverlener ligt al op een veel hoger niveau.

In 2006 bedroeg de nettowinst nog 116,6 miljoen euro, en in 2007 was dat 204,4 miljoen. Beide keren ging dat bedrag als een 'historisch record' in de boeken. Inmiddels maakt de onderneming ruim twee keer zoveel winst. Voor dit jaar verwacht het bedrijf uit te komen op een iets lagere winst dan het jongste recordjaar 2014: 490 miljoen euro.

Voorafgaand aan de financiële crisis profiteerde het bedrijf van de toegenomen investeringen in de olie- en gasindustrie, zoals de aanleg van terminals voor LNG (vloeibaar gas) en offshore gaspijpleidingen. Het orderboek bereikte in 2006 een 'recordhoogte' van meer dan 2,5 miljard euro. Nooit eerder was er volgens het bedrijf zo veel werk op de internationale baggermarkt.

Ook het jaar erop zette de groei zich voort dankzij de toegenomen wereldhandel, wereldbevolking en energieconsumptie. Vanwege het groeiend bulktransport van grondstoffen werden havens verdiept en vergroot. De orderportefeuille kwam uit op een recordhoogte van 3,6 miljard euro.

Wat betreft orders is Boskalis nog niet terug op het oude succesniveau. Aan het eind van het halve jaar staat het orderboek op 2,9 miljard euro, terwijl dat 3,2 miljard was in 2014. De afname komt vooral doordat het project in het Suezkanaal is voltooid, en door de verkoop van wegonderhoudsbedrijf De Jong begin dit jaar.

Vooral de divisies Dredging & Inland Infra en Offshore Energy beleefden en goed half jaar. Bij Towage & Salvage lag het resultaat van de havensleepactiviteiten in lijn met de verwachtingen, terwijl het resultaat bij Smit Lamnalco achterbleef. Salvage kende een goede eerste helft.

Algemeen directeur Peter Berdowski kijkt terug op een 'fantastische eerste helft' met een historisch hoog bedrijfsresultaat van een half miljard euro, zei hij donderdag. Vooral het Suezkanaalproject was volgens hem bijzonder voor het bedrijf vanwege de ongekende omvang en de zeer korte tijd om het te voltooien.

In de tweede helft van het jaar wordt weer iets ingeleverd op de winst omdat veel schepen extra onderhoud nodig hebben, wat tot meer kosten en minder omzet zal leiden. 'We hebben extreem gepiekt in de eerste helft van dit jaar en dat heeft veel gevraagd van de vloot', aldus Berdowski.

Het onlangs verworven belang van Boskalis in bodemonderzoeker Fugro (25,1 procent) wordt dit jaar voor het eerst meegenomen in het resultaat. Berdowski wil weinig kwijt over zijn plannen met Fugro. Volgens hem zijn er geen plannen voor een 'andere positie', maar sommige beleggers speculeren al enige tijd op een volledige overname.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden