Boskalis kan krenten uit pap vissen

Boskalis, het grootste baggerconcern ter wereld, tast nog steeds in het duister over de omvang van de schade aan de sleephopperzuiger W.D....

De Fairway, die tien jaar geleden is gebouwd bij Verolme Heusden, is na de aanvaring in ondiep water aan de grond gezet. ‘Deze week zijn er pas duikers bij het schip geweest’, zei bestuursvoorzitter Peter Berdowski van Boskalis.

Het baggerconcern rekent erop dat de jumbohopper dit jaar niet meer inzetbaar is. Dat scheelt Boskalis 25 tot 30 miljoen euro aan omzet en 5 tot 7 miljoen aan brutowinst. Maar het is ook denkbaar dat de Fairway als verloren moet worden beschouwd. Vervanging van het schip vergt een investering van 150 tot 170 miljoen euro.

De schade wordt vooralsnog gedekt door de verzekering, denkt Berdowski, die inmiddels specialisten van het bergingsbedrijf Smit naar China heeft gestuurd om de Chinese berger te adviseren bij de moeilijke klus om de jumbohopper met zo min mogelijk schade bovenwater te halen. ‘Als dat niet goed gebeurt, is de kans aanwezig dat het schip doormidden breekt.’

Het ongeluk met de Fairway was de enige wanklank in de toelichting van Berdowski op de jaarcijfers. Boskalis heeft, zei de topman van het baggerconcern, een ‘fantastisch’ jaar achter de rug. De winst steeg met 86 procent tot 116,6 miljoen euro, een nog nooit eerder vertoond niveau. Ook de omzet van bijna 1,4 miljard euro en de orderportefeuille van ruim 2,5 miljard zijn nog nooit zo hoog geweest.

De riante resultaten kwamen niet helemaal uit de lucht vallen. Eind vorig jaar meldde Boskalis al dat de winst fors zou stijgen tot minstens 100 miljoen euro. De koers explodeerde vervolgens tot boven de 75 euro, een niveau dat niet duurzaam bleek. Na de publicatie van de – opnieuw beter dan verwachte – winstcijfers steeg de koers op de Amsterdamse beurs opnieuw, ditmaal met 6 procent tot 68,50 euro.

De beurswaarde van het baggerconcern (zevenduizend werknemers) nadert daarmee de 2 miljard euro.

Om de verhandelbaarheid te vergroten, splitst Boskalis de aandelen in drieën. Het aantal uitstaande aandelen stijgt daardoor van 28,6 naar 85,8 miljoen.

Het zijn gouden jaren voor de baggeraars, vooral door de niet aflatende orderstroom uit het Midden-Oosten. Boskalis beperkt zich echter bij het accepteren van opdrachten. Berdowski: ‘Het is gemakkelijk om jezelf tonnetjerond te eten in het Midden-Oosten, maar dan krijg je al gauw te maken met schaarste aan grondstoffen en personeel. Het is de uitdaging de krenten uit de pap te halen.’

In de VS, waar Boskalis een omzet haalt van 40 tot 50 miljoen euro, heeft het concern de samenwerking met de huidige partner in New Orleans opgezegd wegens te grote verschillen in inzicht. Berdowski ontkende dat die stap een voorbode is van een vertrek uit de afgeschermde Amerikaanse markt. ‘Op het ogenblik gebeurt er niet veel, maar op middellange termijn komen er zeker grote projecten aan. Daar willen wij een graantje van meepikken.’

Berdowski ziet voorlopig nog geen eind aan de gouden jaren. Boskalis steekt in de vijf jaar vanaf 2006 ongeveer 800 miljoen euro in de uitbreiding en de vernieuwing van de vloot.

Over de hele wereld zal het werk voor baggeraars toenemen, verwacht Berdowski. ‘In het Midden-Oosten indirect gedreven door de oliedollars en in Europa door de groei van het containervervoer, het toerisme en het transport van lng (vloeibaar aardgas).’

Voor dit jaar rekent Berdowski op een verder stijgende omzet en een hogere bezetting van de schepen bij aanhoudend goede marges, maar aan een concrete winstprognose voor dit jaar waagde hij zich niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden