nieuwscoronacrisis

Bordspellen, badmintonnetten en paracetamol: coronasituatie verandert ons koopgedrag

Behalve wc-papier en handgel vliegen ook bordspellen, yogamatjes, halters, tuinaarde, en  weerstandsbanden de winkel uit. Onder invloed van sociale isolatie en de dreiging van een lockdown gaat de Nederlander ander koopgedrag vertonen.

Winkels en webwinkels verkopen halters, yogamatjes, microfoons en bordspellen als Pandemic. Pakketbezorging door Post NL.Beeld Jiri Buller

Trampolines om de thuisblijvende kinderen op los te laten en een bordspelletje Pandemic om de tijd binnenshuis te verdrijven. Zowel springapparaten als spelletjes vliegen de (web)winkels uit.

‘Sportartikelen worden wel vijf keer zoveel verkocht als normaal’, zegt Tamara Vlootman, woordvoerder bij Bol.com aan de telefoon. ‘Halters en yogamatjes zijn erg populair.’ 

De cijfers van de webwinkel laten goed zien waar Nederland op dit moment mee bezig is: schoonmaken, klussen, thuiswerken en manieren vinden om toch aan de nodige lichaamsbeweging te komen. 

‘Artikelen die thuiswerken faciliteren zijn heel populair: monitoren, laptops, headsets. Die worden sinds vorige week drie keer zoveel verkocht’, zegt Vlootman.

Pandemic verkoopt goed

Ook opvallend: badmintonnetten worden 72 keer zoveel verkocht als in dezelfde tijd een jaar geleden. En trampolines acht keer zoveel. Ook spelletjes en puzzels doen het goed bij de onlinewinkel. Zowel spelcomputers als ouderwetse bordspellen gaan hard. Saillant detail: vooral het bordspel Pandemic is erg populair.

Dat Nederlanders thuis niet stil zitten, blijkt ook uit cijfers van Mediamarkt. Ook daar doen de thuiswerkproducten het opvallend goed. Webcams voor bijvoorbeeld vergaderingen worden massaal ingekocht. 

Dit hoeft overigens niet alleen met thuiswerken te maken te hebben: opa’s en oma’s skypen op het moment ook een stuk meer met hun kleinkinderen. Nederlanders kochten ook volop microfoons, wifi-versterkers en toetsenborden.

Loodsen zijn nog vol

De supermarkten zien voornamelijk dat wc-papier, zeep, handgels en houdbare producten zoals pasta en rijst het goed doen, laat Ahold weten. En, houdbare melk. 

Jumbo schetst hetzelfde beeld: deegwaren, groenteconserven, toiletpapier en zeep gaan vlug. Beide supermarktketens benadrukken echter dat de loodsen nog vol liggen en vragen klanten boodschappen te doen ‘zoals ze dat normaal doen’.

Dat de consument rekening houdt met zware tijden, is ook te zien aan de massale aankoop van vrieskisten om hun etenswaar voor langere tijd te kunnen bewaren. En nu mensen noodgedwongen meer tijd binnenshuis spenderen, is het aantal verkochte broodbakmachines en citruspersen bij winkelketen Mediamarkt flink gestegen.

Drie doosjes paracetamol 

Hoewel wc-papier nog niet op de bon is, hebben Kruidvat en Etos inmiddels wel een maximum op het aantal verpakkingen paracetamol per klant gezet. ‘Om de verkoop van paracetamol en andere zelfzorggeneesmiddelen te reguleren, geldt een maximum van drie verpakkingen per klant. Dit om te voorkomen dat andere klanten met lege handen komen te staan’, meldt Kruidvat.

Ook de apotheken hanteren een maximum aantal verpakkingen per klant. Apotheek BENU - met in totaal zo’n vijfhonderd vestigingen de grootste van Nederland - verkoopt bijvoorbeeld maximaal twee verpakkingen paracetamol meegegeven.

Toch is het niet de grootste stijger, zegt woordvoerder Kim Assink. ‘We zien vooral een run op herhaalrecepten van chronisch zieken. Dat zijn mensen met bijvoorbeeld diabetes of astma. Die mensen hebben die middelen echt nodig en zijn bezorgd over tekorten.’

Thermometers 

Niet alleen drogisterijen en apotheken zien een run op verzorgingsproducten. Ook bij de Hema verkopen ze flink meer vitamine C, handgel en paracetamol dan normaal, vertelt een woordvoerder. 

En zelfs bij techwinkel Mediamarkt blijkt gezondheid belangrijk. Van alle producten steeg de verkoop van thermometers het meest. ‘De vraag daarnaar is uitzonderlijk groot, en ze zijn niet overal meer leverbaar’, zegt een woordvoerder.

Bouwmarkten en tuincentra lopen ook goed. ‘Niet alleen consumenten die thuis moeten verblijven grijpen de periode aan om klussen in huis op te pakken, ook horeca-ondernemingen die nu gesloten zijn gebruiken de tijd om achterstallig onderhoud te doen’, laat de Praxis weten. 

In deze periode wordt het sowieso drukker bij bouwmarkten. In de lente klussen bewoners graag in huis en tuin. Praxis ziet ook een toename in verkoop van verfproducten.

11 miljoen quizvragen

Nu de scholen dicht zijn, gaan ouders op zoek naar online alternatieven. Betaald online leerprogramma Squla kreeg de afgelopen dagen zoveel nieuwe aanloop dat de servers het niet aankonden. ‘Normaal gesproken zijn er ongeveer 1.500 leerkrachten per dag op ons platform, nu wel tien keer zoveel.’

‘Om je een idee te geven’, zegt woordvoerder Tijntje Louwers: ‘Gisteren werden er in piektijd ongeveer 7.000 vragen per seconde beantwoord. In totaal zijn er maandag en dinsdag meer dan 11 miljoen quizvragen beantwoord.’ De makers vragen nu mensen meer gespreid te komen en niet allemaal tegelijk om negen uur ‘s ochtends de kinderen voor de iPad te zetten om in te loggen.

Dat we in deze tijden van paniek en hamsteren ook nog aan elkaar denken, blijkt uit dit opbeurende cijfer van Bol.com: de chocolade-cadeaupakketten - van dozen paaseitjes tot verpakkingen Merci - worden 26 keer zo vaak verkocht als gewoonlijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden