Boonstra belooft heldere keuzes bij strategie Philips

Philips gaat bekijken of televisies en videorecorders wel een toekomst hebben binnen het concern. Het bedrijf houdt de massaproductie van elektronica tegen het licht....

Van onze verslaggever

SCHEVENINGEN

Uitgerekend de bestuursvoorzitter van Philips, het bedrijf zonder strategie, voerde het woord op een jubileumcongres van de Vereniging voor Strategische Beleidsvorming. Dat gemis aan een hogere visie gaat Boonstra te lijf. Hij heeft zijn handen vol aan het uitstippelen van een koers voor het elektronicabedrijf. De eerste stap daarbij is het doorlichten van de honderd business units. Daarmee is het bedrijf al druk bezig.

'Zoals zoveel bedrijven heeft Philips in het verleden zijn heil gezocht in het verbreden van de activiteiten. Dat is niet altijd succesvol geweest', zei Boonstra. Bij de honderd bedrijfsonderdelen moet het concern nu bepalen 'welke activiteiten de onze zijn'.

Verlieslijdende onderdelen worden daarbij geschrapt, behalve als zij snel groeien of winstherstel mag worden verwacht. In de afgelopen maanden werden verschillende activiteiten beëindigd of verkocht, zoals winkelketen Super Club en een Amerikaanse televisiefabriek.

Maar dat is slechts lapwerk. De echte herinrichting moet nog beginnen. De tweede stap op weg naar een heuse strategie is het evalueren van de divisies, zei Boonstra. Daarbij staan de 'high volume electronics' centraal. Onder deze massa-elektronica vallen artikelen als televisies en radio's, maar ook computerchips, computerbeeldschermen en televisiecomponenten. 'Bij die onderdelen moet een kernstrategie worden geformuleerd. Vervolgens moet blijken of we het stimulerend genoeg vinden voor de strategie binnen het bedrijf', zei Boonstra.

Momenteel wordt al druk overleg gevoerd tussen de vier divisiedirecteuren van massa-elektronica (Sound & Vision, Componenten, Halfgeleiders en Business Electronics), verklaart Philips. Vooralsnog praten zij vooral over uitbreiding vanhun activiteiten, en niet over schrappen. De directeuren onderzoeken hoe zij door bundeling van krachten nieuwe groeimarkten kunnen betreden. Een voorbeeld is fabricage van mobiele telefoons.

De vier divisies in massa-elektronica genereren ongeveer de helft van de Philips-jaaromzet, die zo'n 65 miljard gulden bedraagt. Juist met deze massaproducten, waaraan Philips een belangrijk deel van zijn naamsbekendheid ontleent, wordt een karige boterham verdiend.

De zaken gaan beroerd bij Sound & Vision, de grootste Philips-divisie waar televisies en geluidsapparatuur worden gemaakt. Het zijn weinig geavanceerde gebruiksvoorwerpen waarvan moordende concurrentie de prijzen onder druk zet. De matige prestaties daar worden overigens meer dan gecompenseerd door twee florerende divisies: halfgeleiders en componenten, die ook in hoge volumes produceren.

Boonstra wilde niet toelichten hoe de evaluatie bij high volume electronics er precies gaat uitzien. Wel zei hij dat de buitenwereld vaak moeite heeft met de veelzijdigheid van Philips. 'Voor de buitenwereld zijn we inderdaad enorm breed.'

Die veelheid aan activiteiten is gegroeid vanuit Philips' eigen Natuurkundig Labaratorium. Boonstra beloofde dat het Eindhovense concern doorzichtiger zal worden. 'Die transparantheid wordt bevorderd door een duidelijke strategische keuze. Het is mijn overtuiging dat we beter functioneren als we veel keuzes zullen gaan maken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden