'Bommetje' en 'Stoplicht' bekroond met gouden Lamp

De Art Directors Club Nederland (ADCN) heeft maandagavond in Amsterdam vijf gouden Lampen uitgereikt. De reclamebureaus Lowe Kuiper & Schouten en DDB kregen beide twee gouden, creatieve reclamehoofdprijzen....

ELLEN VAN DEN BOOMGAARD

Van onze verslaggeefster

Ellen van den Boomgaard

AMSTERDAM

Lowe Kuiper & Schouten voor het Melkunie Bommetje ('ik zeg nog zo, geen bommetje', tegen een koe op badslippers) en een voor de commerical 'Stoplicht'. ('Hij is groen. En nou is ie weer rood.'). Bureau DDB incasseerde goud voor 'Pianisten' en de bioscoopreclame 'Museum'. In Pianisten ziet de kijker een jonge Stevie Wonder en Elton John stuntelen achter de piano. Het lijkt bijna onmogelijk dat daar nog iets van terecht zal komen in de toekomst. Een onbekende zesjarige speelt echter de sterren van de hemel. Dat moet wel een bekendheid worden. Volgens de Centraal Beheer pensioenenspot blijkt hij jaren later een heel ander beroep te hebben gekozen.

In Museum (voor Centraal Beheer Verzekeringen) loopt een museumbezoeker een voodoo-pop omver die in contact staat met Bill Clinton.

De vijfde gouden Lamp ging naar het spotje 'aftellen' (twee verminkte handen tellen af), gemaakt voor de vuurwerkcampagne van Sire door bureau TBWA/Campaign Company. 'Gebarentaal' in dezelfde campagne en van het zelfde bureau kreeg een zilveren Lamp.

Zilveren Lampen waren er verder voor de tv-commercials 'Schiphol' (gemaakt in opdracht van de NS door DMB & B) en 'Olympisch Stadion' (gemaakt door 25FPS voor het behoud van het Olympisch Stadion), de radiocommercial 'De Goedemorgen', voor ABN Amro gemaakt door Lowe Kuiper & Schouten.

De tijdschriften advertentie Think twice before you do business with China voor Amnesty International ontving eveneens een zilveren Lamp. De meerpagina's tellende advertentie laat op de eerste pagina een algemeen zakencontract met een Chinees bedrijf zien dat ondertekeningsklaar is. Op de pagina erachter blijkt wat er getekend is: een Chinees doodvonnis.

Het ingezonden reclamewerk is beoordeeld door verschillende jury's. De belangrijkste zijn de jury van tien, de tien 'wijste mannen en vrouwen' uit het vak, en de ledenjury die in principe bestaat uit de ruim vierhonderd leden van de ADCN.

Leden kunnen werk dat de jury van tien opzij heeft geschoven, toch belonen met een Lamp of een eervolle vermelding. Zo kreeg de Heineken-advertentie 'thuistenue' van PPGH/JWT een zilveren lamp van de ADCN-leden, terwijl de jury van tien de advertentie vorige week van deelname had uitgesloten. Het Heineken-shirt zou te veel lijken op een al eerder bekroonde uiting van DDFH & B/JWT Dublin. PPGH/JWT probeerde tevergeefs aan te tonen dat het concept eerder in Nederland was ontwikkeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden