Alibaba-oprichter Jack Ma staat voor een scherm met daarop de dagopbrengst van Singles Day: een royale 14,5 miljard euro.
Alibaba-oprichter Jack Ma staat voor een scherm met daarop de dagopbrengst van Singles Day: een royale 14,5 miljard euro. © ANP

Bol.com wil eindejaarsverkoop stuwen met Chinese feestdag: op 11 november is het 'Singles Day'

Kans om online een leuk ding voor jezelf te kopen

Bol.com importeert een Chinese feestdag in de hoop de eindejaarsverkoop op te stuwen. De webwinkel introduceert zaterdag 11 november Singles Day, oftewel Vrijgezellendag, bedoeld voor iedereen die met Valentijnsdag geen wederhelft heeft.

Die datum is niet willekeurig gekozen: zaterdag is het 11/11, een datum die bestaat uit vier keer het eenzaamste cijfer. Bol presenteert de Chinese feestdag als het ideale moment om iets te kopen dat je altijd al wilde hebben, maar dat anderen je maar niet cadeau doen.

Nederland heeft de nieuwe feestdag te danken aan het commerciële instinct van Bol, maar veel meer nog aan diens grote Chinese broer Alibaba. Vrijgezellendag is een noviteit voor Nederland, maar heeft ook in China een nogal korte historie. In 1993 besloten vier studenten aan de Nanjing Universiteit hun ongebonden status te vieren als antwoord op Valentijnsdag.

Commercieel koopfestijn

Alibaba maakte van een viering van het vrijgezellenleven een commercieel koopfestijn, inclusief spectaculaire show

In de jaren erna positioneerden Chinese winkels de feestdag al voorzichtig als de ultieme kans om iets voor jezelf aan te schaffen. Maar een echte vlucht nam Vrijgezellendag toen webwinkelgigant Alibaba in 2009 de regie overnam. Alibaba maakte van een viering van het vrijgezellenleven een commercieel koopfestijn, inclusief spectaculaire show. In 2015 kwam Alibaba bijvoorbeeld met een live-uitzending met een keur van lokale en internationale artiesten. In China is Vrijgezellendag inmiddels uitgegroeid tot het koopfestival van het jaar. Vorig jaar verdiende Alibaba op Vrijgezellendag een recordbedrag van 17 miljard dollar.

Heeft de feestdag in Nederland enige kans van slagen? Het is niet voor het eerst dat commerciële partijen een commercieel evenement als feestdag proberen te pluggen. Eerst werd de Amerikaanse Valentijnsdag geïntroduceerd als dag om de liefde te vieren met een geschenk. De laatste tijd spelen winkels in op de Amerikaanse koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday. Black Friday is het feestje van de fysieke winkeliers de dag na Thanksgiving, Cyber Monday is het antwoord van de webwinkels op Black Friday.

Black Friday en Cyber Monday zijn in Nederland geen overweldigend succes, en zijn ook net als Vrijgezellendag in november, vlak voor het begin van het kerstseizoen. Bovendien heeft Vrijgezellendag op 11 november nog concurrentie van St. Maarten en het begin van het carnavalsseizoen.

Parallellen

Hoogleraar marketing Kitty Koelemeijer van Nyenrode denkt evenwel dat Vrijgezellendag een goede kans maakt om uit te groeien tot koopdag. De reden: De nieuwe feestdag valt vóór de andere koopjesdagen. 'Bol.com is de rest voor', zegt Koelemeijer. Consumenten die begin november een aankoop doen in de webwinkel, zullen die later niet nog eens doen in een fysieke winkel, is de logica.

Een nationale feestdag, zoals Valentijnsdag inmiddels min of meer is, ziet Koelemeijer Vrijgezellendag niet worden. Maar parallellen zijn er wel, zegt ze: beide dagen waren bij introductie al enigszins bekend en hadden een enorme commerciële basis in een ander land: Valentijnsdag was al groot in de Verenigde Staten, Vrijgezellendag in China. 'Het Chinese Alibaba vliegt allerlei basketballers en artiesten in. Daarop kan Bol.com meeliften.'