Bol.com voelt zich financieel benadeeld door boekverkopersbond

Bol.com is het oneens met de manier waarop de Koninklijke Boekverkopersbond (KBb) de dividenduitkering van distributiebedrijf CB over 2016 onder zijn leden verdeelt. De grote onlineretailer, naar schatting goed voor een kwart van de totaalomzet op de Nederlandse boekenmarkt, voelt zich financieel benadeeld. Het is daarom naar de rechter gestapt, maar vond daar geen gehoor.

Het distributiecentrum van CB. Foto anp

De KBb is grootaandeelhouder van CB, voorheen bekend als Centraal Boekhuis. Bol, dochterbedrijf van supermarktconcern Ahold Delhaize, is lid van de KBb, een brancheorganisatie met naar eigen zeggen elfhonderd leden.

Over de jaren 2015 en 2016 heeft distributiebedrijf CB extra dividend uitgekeerd, afkomstig uit zijn algemene reserve. Over 2015 bedroeg die uitkering 15,7 miljoen euro, over het afgelopen jaar 21,9 miljoen. Dat is drie tot vier keer meer dan in de jaren daarvoor werd uitgekeerd. Dit is gedaan om de verhouding tussen het eigen vermogen en het vreemd vermogen van CB terug te schroeven naar een gemiddeld niveau van rond de 30 procent.

Van de bijna 22 miljoen euro die het CB over 2016 aan dividend uitkeerde, vloeit 60 procent naar de uitgevers van boeken en 40 procent (8,8 miljoen euro) naar boekhandelaren. Het geschil tussen het KBb-bestuur en directeur Daniel Ropers van Bol draait om een deel van die 8,8 miljoen euro.

Contributiejaren

In het door Bol.com betwiste verdeelmechanisme tellen de orders van elk KBb-lid bij CB voor 25 procent mee. Het aantal jaren dat een lid contributie heeft betaald weegt voor 75 procent mee. Die verdeling werkt in het nadeel van Bol.com. Als reusachtige doorverkoper plaatst het veel orders bij CB, maar als relatief jong bedrijf heeft het weinig contributiejaren opgebouwd bij de brancheorganisatie.

De methodiek zoals het KBb-bestuur die hanteert bij het verdelen van het dividend, is twee weken geleden op een algemene ledenvergadering van de brancheorganisatie bekrachtigd. Bol.com was bij die vergadering aanwezig, maar voerde niet het woord.

Voorstanders van de gekozen verdeelsleutel beklemtonen dat de algemene reserve van CB is opgebouwd over een periode van 146 jaar, terwijl Bol.com nog maar sinds een jaar of vijftien betrokken is bij de boekenbranche. Het bedrijf kan volgens hen daarom geen aanspraak maken op een substantieel deel van een reservepot die grotendeels is opgebouwd in de 19de en 20ste eeuw.

Bol, met vorig jaar een totale omzet van 1,2 miljard euro, geldt binnen de KBb als een vreemde eend in de bijt. Met zijn ambitieuze platformstrategie en zijn focus op technologie en marketing, heeft de grote online-retailer een wezenlijk andere identiteit dan de overige leden van de boekverkopersbond. Die hebben hun wortels in de traditionele boekhandel en zien internetgiganten als Amazon en Bol vooral als een bedreiging voor hun eigen voortbestaan.

Veranderende boekenmarkt

De kwestie rond de verdeling van het CB-dividend ligt gevoelig binnen de KBb. De poging van Bol om via de rechter tijd te kopen en de stemming op de algemene ledenvergadering uitgesteld te krijgen in de hoop dat alsnog een voor het bedrijf gunstiger verdeelsleutel zou kunnen worden ontworpen, is mislukt. Zolang de motivering van de rechter bij dit kop-staartvonnis nog op zich laat wachten, willen KBb en Bol weinig kwijt over de kwestie. CB beschouwt het als een interne aangelegenheid van de brancheorganisatie.

In reactie op de krimpende boekenmarkt is het toenmalige Centraal Boekhuis zich vijf jaar geleden noodgedwongen gaan richten op distributie voor ook andere sectoren. Om zijn distributiecentrum, logistieke infrastructuur en wagenpark rendabel te houden, heeft het volume nodig en dat lukt niet meer met boeken alleen. Het bedrijf haalt intussen een derde deel van zijn omzet uit distributie voor de modebranche en de zorgsector en heeft zichzelf daarom bewust omgedoopt tot 'CB'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.