Boeren in onzekerheid over koop grond boven HSL-tunnel

Er bestaat onduidelijkheid over de vraag wie in de toekomst eigenaar zal zijn van de agrarische grond boven de tunnel van de hogesnelheidslijn (HSL)....

Van onze verslaggeefster

DEN HAAG

Eind november kwam in het nieuws dat onderzoekers van de Rijksuniversiteit Leiden het ministerie hadden gewaarschuwd voor problemen met het eigendomsrecht van de grond boven de tunnel. De HSL-tunnel wordt door het Groene Hart geboord, waardoor het waardevolle veenweidegebied erboven onaangetast blijft. Ogenschijnlijk lijkt aankoop van de grond daarom niet nodig.

Volgens de Leidse onderzoekers betekent dit echter niet dat er geen afspraken moeten worden gemaakt met de eigenaren van de grond. Daardoor wordt de tunnel volgens hen duurder en loopt de bouw ervan vertraging op. Ook moet er volgens hen aparte wetgeving komen.

In antwoord op vragen uit de Tweede Kamer schrijft minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat nu dat ze bij de aanleg van de HSL-tunnel geen vertraging of kostenstijging verwacht. Met het verwerven van grond zelf dan wel het recht om te mogen boren was al rekening gehouden. Ook is er volgens haar geen nieuwe wetgeving nodig. Alleen voor toekomstige tunnels die dieper komen te liggen dan de HSL-tunnel, is mogelijk wetswijziging nodig. Daarop wordt gestudeerd.

Volgens de minister voorziet de huidige wet in de mogelijkheid de betrokken agrariërs te vragen om het recht van opstal, in dit geval het recht om de tunnel door hun grond te boren. Dat heeft met de diepte van de aan te leggen HSL-tunnel te maken. Die komt ongeveer dertig meter onder de grond te liggen. De boeren krijgen voor dat recht om te boren een vergoeding. Alleen als met hen daarover geen afspraken zijn te maken, overweegt het ministerie tot aankoop van de grond over te gaan.

Volgens veehouder H. Verkleij uit Hazerswoude heeft de NS de belangenvereniging HSLijnrecht ongeveer twee weken geleden echter laten weten de grond te willen kopen. 'De vertegenwoordiger van de NS zei dat de spoorwegen er tijdens het boren te allen tijde bij willen kunnen, bijvoorbeeld als de boorknop vastzit.' Het zou gaan om een strook van ongeveer zeventig meter breed, over een lengte van zo'n zeven kilometer, de afstand waarover de HSL helemaal onder de grond verdwijnt. De NS heeft de agrariërs verteld dat zij het recht van opstal kunnen terugkopen.

'Wij hebben al een avondje gestudeerd op de prijs die we voor de grond kunnen krijgen en de kosten voor het eeuwigdurende recht op opstal. We denken dat we er niet zoveel wijzer van worden', aldus Verkleij. Hij zegt als bestuurslid van HSLijnrecht van de gegevens op de hoogte te zijn dankzij een makelaar die sprak namens de NS. HSLijnrecht vertegenwoordigt de ongeveer vijftien agrariërs die met de tunnel te maken krijgen. Volgens de veehouder bestaat er voor de boeren na jaren van onzekerheid eindelijk voor 99,5 procent duidelijkheid over wat de staat met hun grond wil.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden