Boeren in actie tegen lage melkprijs

De maat is vol, vindt de Land- en Tuinbouworganisatie LTO Nederland. De melkprijs is in sommige supermarkten onder de gewenste minimumprijs van 47 eurocent gedaald, en daarom volgen acties....

Aanstaande vrijdag gaan melkveehouders die zijn verenigd in de NMV, de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, de melkprijs van supermarkten beoordelen. Als die lager is dan 47 cent, komt het bedrijf op een zwarte lijst die door de Stichting Natuur en Milieu en de Dierenbescherming op internet wordt gepubliceerd. 'Als het bedrijf volhardt in die prijs, gaan we acties op de winkelvloer organiseren', zegt Luiten van LTO Nederland. Dat zou volgende week dinsdag al gaan gebeuren.

Over de aard van die acties wil de landbouworganisatie weinig kwijt. 'Daarover wordt nu overlegd.' Het zullen aanvankelijk publieksvriendelijke acties zijn, zegt Luiten, maar 'als de melkoorlog lang aanhoudt, zullen die acties verharden'.

De prijzenslag kost de supermarkten veel omzet. De branche loopt wekelijks tien miljoen euro omzet mis door de lage prijzen, blijkt uit berekeningen van marktonderzoeksbureau GfK. Wel hebben de winkels de afgelopen drie weken 1,8 miljoen extra klanten over de vloer gekregen.

GfK heeft 24,4 miljoen kassabonnen geteld tegen 22,6 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De waarde van de 'gemiddelde' kassabon is de afgelopen vier weken echter gedaald, van 19,56 euro naar 18,76. De totale omzet van de supermarktketens bedroeg gemiddeld 450 miljoen euro per week.

Normaal gesproken groeit de omzet van de supers wekelijks 2 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. De afgelopen drie weken van de huidige prijzenoorlog, die ruim een maand geleden begon, ligt de omzet echter op hetzelfde niveau als vorig jaar.

De grote verliezers van de prijsverlagingen zijn de discounters, de goedkope winkels. Even leek het erop dat ze hun marktaandeel met uitgebreide advertentiecampagnes op peil konden houden, maar dat is niet gelukt, stelt Joop Holla van GfK. Het marktaandeel is de afgelopen vier weken gedaald van 25,6 procent naar 24,7 procent.

De 'winnaars' zijn Edah, C1000 en Superunie (onder meer Vomar, Jumbo en Hoogvliet). Hoewel ook zij aan omzet inleveren, neemt hun marktaandeel wel toe. Dit zogenoemde middensegment heeft nu 38,1 procent van de markt in handen. Dit was voor het begin van de prijzenoorlog 36,8 procent.

De aanstichter van de prijzenslag, Albert Heijn, wint ook licht aandeel. Ook de omzet van Nederlands grootste supermarktketen is toegenomen. Holla: 'Het is echter de vraag of dat de investeringen compenseert.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden