NieuwsBoeing 737 Max

Boeing hervat over twee maanden de productie van omstreden 737 Max, melden insiders

Boeing hervat in mei de productie van de Boeing 737 Max, het toestel dat na vliegrampen in Indonesië en Ethiopië al een jaar aan de grond wordt gehouden. Dat hebben diverse bronnen uit de luchtvaartindustrie tegenover persbureau Reuters verklaard. 

Beeld EPA

De vliegtuigfabrikant wil het bericht bevestigen noch ontkennen.

‘We zullen een heel langzame, planmatige en systematische benadering volgen om de productielijnen weer op gang te brengen en werkploegen op hun plek te krijgen’, reageert financieel directeur Greg Smith, zonder een tijdstip te noemen. Boeings eerste prioriteit is de bestaande vloot weer in de lucht te krijgen, aldus Smith. De achterstand wegwerken in orders komt op de tweede plaats. ‘We willen onze voorraden niet verder laten oplopen.’

Boeing legde in januari de productie van de 737 Max stil, omdat de Amerikaanse luchtvaartinspectie niet over de brug kwam met een nieuw luchtwaardigheidsverklaring. Het bedrijf heeft een productieachterstand van 400 toestellen.

Topman David Calhoun toont zich tegenover de financiële website The Street optimistisch over de terugkeer van het toestel in het luchtruim. Boeing ging steeds uit van een herintroductie ergens in de zomer. ‘We zitten dicht tegen de finish aan.’ Het debacle van de 737 Max heeft Boeing al 18 miljard dollar gekost en met iedere dag dat het vliegtuig aan de grond blijft staan, loopt de rekening op.

Ontwrichte markt

De grote vraag is of luchtvaartmaatschappijen nog wel op het toestel zitten te wachten. Tal van klanten hadden hun bestellingen al opgeschort of geschrapt, en de uitbraak van de coronacrisis maakt de toestand er niet beter op. In februari haalden luchtvaartmaatschappijen een streep door elf orders en werden zeker negentien Max’en ingeruild voor 787-modellen.

Verder dreigt de markt voor tweedehands vliegtuigen de komende maanden te worden overspoeld met toestellen, omdat de epidemie bedrijven die toch al wankelden het laatste zetje richting bankroet zal geven. Nog voor de wereld in de greep raakte van het virus keken honderden luchtvaartmaatschappijen al tegen een dreigend kastekort aan. De afgelopen jaren boekten slechts dertig bedrijven winst, aldus de internationale brancheclub IATA. Nu in de grootste markten de helft tot driekwart van de passagiersinkomsten wegvalt, durft niemand meer voorspellingen aan over de bedrijfsresultaten.

Boeing heeft eerder gezegd dat de vliegtuigbouwers in de VS minimaal 60 miljard dollar nodig hebben om te overleven. Niet alleen voor onszelf, zegt topman Calhoun tegen The Street, maar ook voor onze leveranciers. Boeings vliegtuigen zijn een van de grootste exportproducten van de VS.

De Boeing 737 Max: van bestseller tot brokkenmaker

In de VS gaan de autoriteiten na of de Boeing 737 Max veilig genoeg is om weer mee te vliegen. Ongeacht de uitkomst zijn de gevolgen van de ongelukken en het vliegverbod gigantisch. Boeing verliest miljarden, maatschappijen en piloten zitten klem, en veel reizigers durven het toestel niet meer in. Zit de wereld nog wel op de 737 Max te wachten?

Twee rampen kort na elkaar, met in totaal 346 doden. Wat ging er mis bij de productie van de Boeing 737 Max? Onze correspondent peilde de meningen in Seattle, de thuisbasis van Boeing. ‘Een vliegtuig ontworpen door clowns, onder leiding van apen.’ 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden