Boeing durft weer met Dreamliner

Twee jaar geleden moest hij van de autoriteiten na een reeks incidenten nog twee weken aan de grond blijven. Maar inmiddels, aan de vooravond van de luchtvaartshow van Parijs, durft Boeing weer te pronken met zijn 787, beter bekend als de Dreamliner.

Een boeing 787-800 Dreamliner in Duitsland. Beeld epa
Een boeing 787-800 Dreamliner in Duitsland.Beeld epa

In een veelbekeken video op de website van Boeing voeren de piloten wat trucs (waaronder een vrijwel verticale stijging na het opstijgen) uit met een 787-9 van Vietnam Airlines. Het toestel is vanaf vandaag te zien op de luchtvaartbeurs op Le Bourget, de oudste en met zo'n 300 duizend bezoekers ook de grootste ter wereld. Op de doorgaans slaperige luchthaven nabij Parijs, waar de beurs deze week wordt gehouden, is ook nog een 787 -8 van Qatar Airways te zien.

De Dreamliner werd in 2011 met veel bombarie gelanceerd door Boeing; met zijn lage gewicht en grote bereik zou de 787 een doorbraak vormen in de commerciële luchtvaart. Maar de lancering liep niet bepaald volgens plan. Zo kampten diverse van de eerste toestellen met elektrische problemen door het type accu dat gebruikt was. In 2013 moest het toestel door een aantal incidenten zelfs even aan de grond blijven. Sindsdien is Boeing druk bezig geweest de twijfels over de veiligheid van het toestel weg te nemen.

Op de tweejaarlijkse luchtvaartbeurs van Le Bourget, waar bij de champagne deals van 100 miljard dollar (88,8 miljard euro) of meer worden gesloten, zal het vooral weer gaan tussen het Amerikaanse Boeing en het Europese Airbus. Er is vraag naar zuinige vliegtuigen, hoewel de huidige lage olieprijs mogelijk invloed heeft op de bestellingen. Vorig jaar, in het Britse Farnborough, 'won' Airbus, met orders en toezeggingen voor 486 toestellen, met een waarde van 75 miljard dollar. Boeing moest het doen met 201 toestellen, voor 40 miljard.

Analisten verwachten dat het dit jaar relatief rustig blijft, met orders voor ongeveer driehonderd toestellen in totaal voor beide fabrikanten. In de afgelopen jaren werd de vraag nog gestuwd door nieuwe modellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden