nieuws BMW

BMW schroeft productie terug in Born, VDL Nedcar geeft vakbond de schuld

Tot nu toe was het altijd meer en meer. Sinds VDL Nedcar in 2014 in Born met de productie van Mini’s  begon, kon de fabriek het niet aan. Maar nu is het voor de eerste keer minder. Twee weken geleden moesten werknemers op zaterdag nog overwerken. Nu is dat niet meer nodig. 

De assemblage van de Mini van BMW. Mensen die onder de auto moeten werken, hebben een speciaal petje met hoofdbescherming.

Volgens de directie van VDL Nedcar is het de schuld van de vakbonden. Autofabrikant BMW, eigenaar van Mini, zou vanwege eerdere stakingen productie hebben teruggetrokken uit Born.

FNV Metaal zegt dat BMW te kampen heeft met teruglopende vraag naar Mini’s in met name Duitsland en Groot-Brittannië, twee van de belangrijkste afzetmarkten. Ook zou BMW zijn gestopt met de bouw van de dieselversie van Mini’s bij Nedcar. De Duitse autofabrikant laat bij VDL Nedcar drie soorten Mini's en sinds eind 2017 ook de BMW X1 maken. Van de Mini Countryman, de Mini Cabrio en de X1 worden ook allemaal versies met dieselmotoren gemaakt. 

Op de achtergrond speelt het cao-conflict in de metaal een rol. Als gevolg van stakingen waren aanvankelijk achterstanden in de productie ontstaan van drieduizend auto’s. VDL Nedcar had daarom vier extra werkzaterdagmiddagen ingelast voor zevenduizend werknemers om de achterstand in te lopen. Vorige week zaterdag was daarvan de eerste. Maar donderdag kregen de vakbonden te horen dat de andere werkzaterdagmiddagen niet meer nodig waren.

Vakbondsbestuurder Hans Wijers van FNV Metaal zegt tegen regionale kranten van de prins geen kwaad te weten: ‘Het aantal auto’s is naar beneden bijgesteld door BMW. Dat kreeg ik als reden te horen. Maar dat is volgens mij maar het halve verhaal. Ik denk dat ook de arbeidstijden meespeelden. De medewerkers maakten veel te veel uren en VDL was bang mot te krijgen met de arbeidsinspectie.’

Vakbonden

Een woordvoerder van VDL Nedcar noemt deze speculatie ‘onzin’. ‘Uiteraard respecteren wij alle wet- en regelgeving. De arbeidstijden hebben we zowel intern als extern juridisch getoetst. De bonden blijven hiermee in de media schermen, maar hebben ons hierover nooit aangeschreven of andere stappen gezet.’ Hij zegt dat steeds is gewaarschuwd dat er consequenties zouden volgen indien het bedrijf er niet in zou slagen om de achterstanden weg te werken. ‘De belangrijkste verklaring voor de leveringsachterstanden is de recente stakingen. Het is een optelsom: leveringsachterstanden, die inlopen lukt niet naar behoren door stakingen, BMW neemt een substantieel aantal auto’s terug, daardoor hoeven we minder auto’s te maken, en dat kan consequenties hebben voor de werkgelegenheid. Wat die consequenties zijn? Dat is nog niet in te schatten. Daarop gaan we ons beraden.’

Wijers zegt dat het niet de schuld is van de vakbonden. ‘BMW heeft al eerder aangegeven dat ze volgend jaar minder auto’s in Born gaan bouwen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.