Blokker lijdt recordverlies van 52 miljoen euro in 2015

Blokker Holding, het moederbedrijf van de bekende huishoudwinkel, heeft voor het tweede jaar op rij een verlies geleden. Blokker schrijft over 2015 een recordverlies 52 miljoen euro in de boeken. Een jaar eerder eindigde Blokker ook al 20 miljoen euro in de min.

Redactie
Vestiging van Blokker aan de Amsterdamse Jodenbreestraat. Beeld anp
Vestiging van Blokker aan de Amsterdamse Jodenbreestraat.Beeld anp

Volgens Blokker is de daling voor een groot deel toe te schrijven aan de hoge kosten van een aantal broodnodige reorganisaties en herstructureringen bij onder meer de Blokker- en Xenos-zaken. In iets meer dan een jaar tijd vielen er al 1.100 ontslagen. Het bedrijf sluit niet uit dat er nog meer volgen.

De Blokker Holding, een bedrijf vooral bekend van de huishoudwinkel, maar ook uitbater van ketens als Marskramer, Leen Bakker, Bart Smit, Intertoys en Big Bazar, heeft in totaal elf winkelformules in acht verschillende landen. Bij het bedrijf werken 22 duizend mensen, ongeveer twee keer zo veel als bij V&D.

Lang waren die formules beeldbepalend in de Nederlandse winkelstraten, maar sinds kort loopt de winst van het concern langzaam terug. Vorig jaar sloeg de schrik bij het familiebedrijf echt toe toen er voor het eerst in de 130 jaar lange historie een verlies werd gerapporteerd: 20 miljoen euro in de min. Vervelend, maar dat hoort bij een 'transitiejaar', was de reactie.

Vandaag blijkt dat ook vorig jaar de boeken in kan gaan als 'transitiejaar'. Een 'turbulent' transitiejaar bovendien, want ditmaal is het verlies ruim anderhalf keer hoger dan de 20 miljoen van 2014. Ook de omzetten liepen wederom terug, vooral op het belangrijke gebied van huishuisspullen.

Concurrentie

De winkels van de Blokker Holding verliezen de strijd online van de bol.coms en coolblues van deze wereld. Bovendien hebben ze in de winkelstraten enorme last van winkels als Action. Blokkers antwoord op die succesformule, Big Bazar, heeft vooralsnog geen manier gevonden Action effectief te bestrijden.

Ook een aantal andere recente ontwikkelingen verraden dat er meer aan de hand is bij het winkelbedrijf. Onlangs vertrok topman Jack Peters van de Blokkerwinkels en vlak daarvoor was ook al de Blokker-Holding voorman Roland Palmer plotsklaps weg, ondanks zijn familiebanden als neef van de wijlen Jaap Blokker. Ze hadden 'verschillen van mening' met de raad van commissarissen en zaten 'niet op één lijn' met de rest van het bedrijf. Lees: meningsverschillen overheersten op het hoofdkantoor, want hoe komen we deze ellende te boven?

'De resultaten moeten beter en de kosten moeten lager', beantwoordde de nieuw aangetreden Blokkerdirectie die vraag een maand geleden. Onderdeel van die boodschap was het ontslag van een kleine 400 man personeel, een kapitaalinjectie van 200 miljoen euro en de mogelijke sluiting van 150 van de 600 Nederlandse Blokkerfilialen. De overige 450 filialen worden de komende maanden bovendien vernieuwd - 'radicaal omgebouwd', in Blokkerjargon.

Kwaliteit

Zo stapt de huishoudwinkel af van de goedkope prullaria - daarin win je toch niet van prijsvechter Action - en richt het zich vanaf nu meer op kwaliteit dan op prijs. Ook kwam er een nieuw logo, een nieuwe webshop en een nieuwe winkelinrichting. En, ook niet onbelangrijk aldus het bedrijf zelf, een reeks reclamespotje met de Amerikaanse actrice en voormalig wereldster Sarah Jessica Parker.

Ook elders in het bedrijf gaat de bezem er doorheen. Vorig jaar stuurde Blokker een kleine 400 man veld uit. Bij Xenos werden 250 banen geschrapt. Er waren reorganisaties op de hoofdkantoren van Intertoys en Bart Smit en alle kookwinkels van het merk Cook&Co werden geschrapt. De kosten, zo was altijd het achterliggende idee, moeten meer in overeenstemming worden gebracht met de dalende omzet. Vooralsnog is dat niet gelukt, blijkt uit de cijfers van woensdag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden