Blokker diep in de rode cijfers: verlies loopt op naar 180 miljoen euro

Het verlies van Blokker is het afgelopen jaar opgelopen naar 180 miljoen euro. Dit komt mede door de hoge reorganisatiekosten (100 miljoen euro) bij Blokkerwinkels in Nederland en België en bij de winkelketens Xenos, Cook & Co en Intertoys. De concernomzet is 5 procent gedaald tot onder de 2 miljard euro, deels als gevolg van de sluiting van ruim honderd onrendabele winkels.

Foto anp

Het bedrijf prijst zichzelf gelukkig met 'een sterke financiële basis'. Of preciezer geformuleerd: met de aanhoudende financiële steun van zijn aandeelhouders, de familie Blokker. Een kredietlijn van 485 miljoen euro is recentelijk met vier jaar verlengd. Blokker Holding is 'meer dan voldoende gefinancierd' om de grote saneringsoperatie die half mei werd aangekondigd 'in alle rust en regie' uit te voeren, bericht de raad van bestuur. De concernomzet is vorig jaar met 5 procent gedaald tot onder de 2 miljard euro, deels als gevolg van de sluiting van ruim honderd onrendabele winkels.

Van alle kanten aangevallen

Vrijwel zeker zullen ook 2017 en 2018 met verliezen worden afgesloten. De omzet van Blokkers onlineplatform Nextail nam met 30 procent toe (naar 173 miljoen). Maar ook de concernleiding beseft dat Blokker te laat aanhaakte bij de digitale revolutie en daar de prijs voor betaalt. Bol.com, Wehkamp, Amazon, Alibaba, Fonq, Hema, Action, Hudson's Bay, Coolblue, supermarkten met uitgebreide non-foodafdelingen, van alle kanten wordt Blokkers marktpositie aangevallen.

De slechte cijfers, dinsdagochtend bekendgemaakt, kwamen na de alarmerende mededelingen van een maand geleden niet meer als een verrassing. Het derde verliesjaar op rij - Blokker sloot 2014 en 2015 af met een verlies van respectievelijk 20 en 52 miljoen euro - resulteert in snoeiharde maatregelen. Blokker transformeert zich de komende twee jaar van een bedrijf met zeven winkelketens tot een onderneming met nog maar één formule: de Blokkerwinkels in Nederland en België.

Winkelformules afgestoten

Blokker stoot zijn winkelformules Leen Bakker, Xenos, Big Bazar, Intertoys en Maxi Toys af en trekt zich terug uit de branches wonen en speelgoed. Meubelboer Leen Bakker, dat in 2016 zijn omzet met bijna 3 procent zag toenemen, is al zo goed als verkocht aan Gilde Equity Management. Alle aandacht gaat de komende jaren uit naar de Blokkerwinkels (huishoudelijke artikelen). Juist die tak deed het in 2016 slechter dan de rest: de verkopen gingen er ruim 10 procent omlaag.

Van de helft van de vierhonderd Blokkerwinkels die het bedrijf in Nederland zegt te willen behouden zijn inmiddels het exterieur en het interieur vernieuwd. Honderd verouderde en onrendabele Blokkerzaken, met nog de oude oranje lichtreclame op de gevels, gaan dicht. Ook Blokkers honderd eigen Marskramerwinkels verdwijnen. Marskramer gaat verder als franchiseformule en groothandelsorganisatie. Blokker Holding, met driehonderd werknemers op het hoofdkantoor in Amsterdam, wordt eveneens opgedoekt.

Banenverlies

De ontmanteling van het bedrijf kapt ruim tweederde van de omzet weg. Blokker, nu nog met zeven formules en 2.200 winkels actief in acht landen, is zich aan het omvormen naar een bedrijf met een jaaromzet van 600 miljoen euro. Ter vergelijking: concurrent Action, met een omzet van 2,7 miljard euro, is straks 4,5 keer groter.

In totaal verliezen de komende twee jaar 1.900 werknemers van het winkelconcern hun baan, onder wie de leden van de raad van bestuur. Voor de 13.200 werknemers van de vijf winkelformules die nu in de etalage liggen is de toekomst ongewis. In 2019 zullen van het oorspronkelijke Blokkerconcern (met 27 duizend werknemers in 2011) in het gunstigste geval nog 6.500 werknemers over zijn.

Meer over Blokker

De moedermaatschappij van de winkelketens Blokker, Xenos, Leen Bakker, Marskramer, Big Bazar, Bart Smit en Intertoys is sinds vorig jaar in sneltreinvaart allerlei ingrijpende veranderingen aan het doorvoeren in een poging de oplopende verliezen te stelpen. Blokker is wakker, maar is het op tijd? (+)

V&D, DA, Manfield - de ene na de andere winkelketen gaat failliet. Dat is niet per se slecht voor zelfstandige winkeliers, leert een bezoek aan Rijswijk. (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.