'Blijvende prijsverlagingen bestaan niet'

De Nederlandse consument gaat mooie maanden tegemoet. Supermarktketens kondigen achter elkaar prijsverlagingen aan. Wie betaalt dat?

De gevolgen voor Albert Heijn waren desastreus. 'Gefluisterd wordt dat het marktaandeel met 5 procentpunt is gedaald', zegt Sloot, 'Ik denk dat Albert Heijn in 2003 geen winst maakt. Op z'n best draaien ze quitte.'

's Lands grootste supermarkt moet zo snel mogelijk van zijn dure imago afkomen. 'De vaste Albert Heijnklant moet van het gevoel af dat hij zichzelf aan het straffen is', zegt Sloot.

Om daar verandering in te brengen verlaagt de keten de prijs van ruim 1200 producten. De meeste kortingen betreffen volgens Albert Heijn de dagelijkse boodschappen. Sloot: 'Ik schat dat Ahold ongeveer 1,5 procentpunt van zijn marge inlevert. Dat is fors.'

Wie gaat dat betalen?

In eerste instantie de 440 Albert Heijnwerknemers die binnenkort hun baan kwijtraken. 'De aankondiging van de reorganisatie begin september liep vooruit op deze prijsverlaging', zegt Ingrid van Kuilenburg, woordvoerder van Ahold. De overige 50 duizend werknemers hebben de opdracht gekregen het wat zuiniger aan te doen. Van Kuilenburg: 'We zijn druk bezig de tering naar de nering te zetten.' Een deel van de kosten zal Albert Heijn echter verhalen op zijn leveranciers. 'Als wij moeten bewegen, moeten zij mee', zegt Van Kuilenburg. 'Zij hebben ook belang bij een hogere omzet van ons. Wij maken veel A-merken groot.'

Zal Albert Heijn het verloren marktaandeel weer terugwinnen?

Beleggers twijfelen. De koers van Ahold daalde maandag bijna 5 procent nadat dochter Albert Heijn de prijzenoorlog ontketende. 'De prijsverlaging op zich is goed, maar als iedereen meegaat, win je er geen nieuwe klanten mee', zegt Ton van Ooijen, analist bij SNS Securities.

En de anderen gaan mee: Edah, Super de Boer, Konmar, C1000, Plus, Garantmarkt, Dirk van den Broek, Digros en Bas van der Heijden. Allemaal kondigden ze maandag prijsverlagingen aan. 'Iedereen moet wel mee', zegt Jan Brouwer, directeur van de C1000. 'Albert Heijn volgt een strategie van d'r op of d'r onder.'

De enige partij die niet onder de indruk lijkt te zijn, wordt gevormd door regionale ketens als Vomar en Jumbo. 'Ik spreek pas van een prijzenoorlog, als ik zit te schudden op mijn stoel', zegt André Michel, directeur van Vomar, 'maar daar is nu geen sprake van. We kruidenieren lekker door.'

Michel verwacht dat Albert Heijn het veel lastiger krijgt dan begin jaren tachtig, ten tijde van de succesvolle campagne die iedereen ervan moest overtuigen dat 's lands grootste kruidenier op de kleintjes ging letten. 'Toen lag het assortiment van de concurrentie ver achter. Die voorsprong heeft Albert Heijn nu niet meer.'

Laurens Sloot schat dat de prijzenslag twee tot drie maanden zal duren. 'Dan zullen de topmanagers bij zinnen komen, ze zullen zien dat de marktaandelen nauwelijks zijn verschoven en dat ze alleen geld hebben weggegeven aan de consument.' Maar de prijsdalingen zijn toch blijvend? 'Ik heb nog nooit blijvende prijsdalingen gezien. De term ''blijvend'' is in de levensmiddelensector maximaal zes maanden houdbaar.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden