Birdman en Slim duiken na hiphop ook in de olie

De broers Bryan ‘Birdman’ Williams en Ronald ‘Slim’ Williams stappen in de oliewinning. Is dat een goed plan of worden oude hiphopidealen verkwanseld aan het ‘te’ grote geld?...

Amsterdam Toen de rapper en hiphopondernemer Bryan ‘Birdman’ Williams vorige maand op feestjes verscheen met een tattoo van een oliepomp op zijn schedel, met daar onder in sierletters ‘Bronald’, begreep de hiphopwereld dat het hem ernst was. Birdman en zijn broer Ronald Williams, alias ‘Slim’, oprichters van de platenmaatschappij Cash Money, stappen in de oliebusiness.

Op de site van hun bedrijf Bronald Oil & Gas LLC staan Bryan en Ronald vermeld als manager en directeur van een nieuwe, onafhankelijke oliemaatschappij. Maar de achterban begint te morren: is een oliemaatschappij nog in de geest van de kunst?

De Williams-broers staan in de VS bekend als hiphopmoguls; hun maatschappij Cash Money leverde het afgelopen decennium de grootste sterren in de hiphop. Vorig jaar was protegé en Bryans adoptiekind Lil’ Wayne de best verkopende hiphopartiest: van Tha Carter III werden al in de eerste week één miljoen exemplaren verkocht. Cash Money verkocht in tien jaar meer dan 45 miljoen albums.

In januari kondigden de broers aan hun miljoenen te zullen investeren in de olie. ‘Bronald’, een samentrekking van Bryan en Ronald, zou gaan boren in Osage Country, Oklahoma, Texas, Louisiana en Florida. De eerste reacties uit hiphop- en entertainmenthoek waren laconiek: leuke grap, typische Cash Money-humor. Op de site van Bronald Oil was vooralsnog weinig te beleven: onder het kopje Technische Staf stond ‘to come’.

Maar inmiddels zijn er stukken over Bronald Oil verschenen, onder meer in het zakenblad Business Week. Bronald Oil zou een teken des tijds zijn en een toekomst inluiden voor kleine, onafhankelijke maatschappijen, die op de oliemarkt zeker kans van slagen hebben omdat ze sneller kunnen opereren in een onzekere markt.

Op hiphopsites als Allhiphop.com werd de nieuwe tak van Cash Money al snel onderwerp van discussie. Natuurlijk, valt op de fora te lezen, er was veel veranderd sinds de maatschappelijk bevlogen KRS One en het begin van het hiphoptijdperk, waarin de kunstvorm wars van commercie diende te zijn en vooral moest dienen ter educatie van jongeren in achterstandwijken.

Juwelen en cribs, hiphopconglomeraten en kledinglijnen zijn er bij gaan horen. Maar, is de kritiek: gaat dit nu niet wat ver? Oliewinning staat voor verontreiniging, voor soms slechte arbeidsomstandigheden, en in Nigeria voor de exploitatie van de zwarte man. ‘Olie is het bloed van de aarde’, zegt ene Dubbz360. ‘Zou Cash Money niet moet investeren in de zoektocht naar alternatieve energiebronnen?’

Birdman en Slim krijgen ook steun. ‘Muziek kan kennelijk deuren openen naar ongelimiteerde mogelijkheden. Wie had gedacht dat zwarten uit de armenprojecten ooit een eigen oliebedrijf zouden kunnen beginnen? Do ya thang!’

Het is de eerste keer dat Amerikaanse artiesten een oliemaatschappij beginnen. De countryzanger Willie Nelson begon in 2005 een distributiebedrijf voor biobrandstof, BioWillie, met Morgan Freeman als commissaris. In 2007 nam de acteur George Clooney zitting in het bestuur van Swiss, een bedrijf dat onderzoek doet naar schone brandstoffen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden