Biowinkel blijkt succes in elitewijk

Een Amersfoortse supermarkt heeft het grootste biologische assortiment van Nederland. Met veel biologische producten worden klanten van biologische winkels binnengehaald....

In het kantoor van supermarktmanager Krijn Vermeulen hangt een grote kaart van Amersfoort waarop hij de concurrentie in zijn buurt scherp in de gaten houdt. Met punaises heeft hij de plaatsen gemarkeerd waar andere winkels zijn te vinden; vier natuurwinkels en enkele grote supermarkten. De Plus Markt van Vermeulen ligt op de grens van de chique villawijk de Berg en het centrum van Amersfoort. ‘Dit is een witte wijk, waar veel mensen wonen die goed verdienen’, zegt Vermeulen. Vanwege de samenstelling van de wijk en de aanwezigheid van de vele natuurvoedingswinkels, besloot Vermeulen zijn assortiment uit te breiden met een flink aantal biologische producten. Ook uit een enquête onder zijn vaste klanten, bleek dat daar behoefte aan was.

In eerste instantie richtte Vermeulen een aparte hoek in voor biologische producten. ‘Dat was hier, waar nu de wijn staat’, zegt Vermeulen, terwijl hij door de winkel loopt. Nu heeft hij ervoor gekozen om sommige ‘groene’ producten, zoals koffie en suiker, naast de reguliere producten te leggen. Ook heeft hij in het midden van de winkel een ‘biolaantje’ ingericht.

In dit lange pad, direct na de groenteafdeling, liggen typische groene levensmiddelen als spelt, mueslikoeken, cashewnotenpasta, spliterwten en aloë vera-drank. Lang niet iedereen zal belangstelling voor deze waren hebben, maar Vermeulen hoopt met zijn biolaantje fervente klanten van de natuurwinkel aan zijn supermarkt te binden. ‘Veel klanten van natuurwinkels gaan voor bepaalde boodschappen nog een keer extra naar een supermarkt. Zij kunnen nu alles in één winkel kopen’.

Sinds anderhalf jaar is het assortiment van zijn supermarkt uitgebreid met bijna duizend biologische en 67 Fair Trade-producten. De supermarkt won afgelopen dinsdag de EKO-Award én de Fair Trade Award, voor respectievelijk het grootste aanbod van biologische en van Fair Trade-producten. De prijs is een initiatief van Milieudefensie en Solidaridad, een ontwikkelingsorganisatie voor eerlijke handel. De populariteit van artikelen van biologische oorsprong stijgt. Het aantal biologische artikelen in de supermarkt is nog nooit zo groot geweest, blijkt uit onderzoek van de organisaties.

Of een groen assortiment in de supermarkt aanslaat, is voor een deel afhankelijk van de samenstelling van de buurt, meent Milieudefensie. ‘Dit is een chique wijk. Ik denk niet dat er op het Friese platteland veel belangstelling is voor biologische producten’, zegt Vermeulen. Onderzoeker Wouter van Eck van Milieudefensie nuanceert dat. ‘Gemiddeld is de biologische consument blank, hoogopgeleid en woont in de Randstad.’ Maar de plaats is volgens Van Eck niet altijd doorslaggevend. ‘Tijdens ons onderzoek zagen we dat een Drentse dorpssuper ook veel biologisch verkocht. Dat was te danken aan inspanningen van de bedrijfsleider.’

Klantenbinding is niet de enige reden waarom Vermeulen in zijn Plus biologische producten verkoopt. ‘Op bioproducten valt meer winst te maken. Die prijzen worden niet door de supermarktoorlog beïnvloed.’

Wel wordt de prijs enigszins gedrukt doordat de distributie van biologische producten meer geld kost. ‘Ook de omloopsnelheid van deze spullen is minder groot, de producten worden minder snel verkocht’.

Vanwege de gunstige winstmarge probeert Vermeulen reguliere klanten te verleiden tot het kopen van biologische producten. De hogere prijs is vaak nog een barrière. Pal naast de wasmiddelen en de schoonmaakartikelen van de bekende merken, staat bijvoorbeeld het assortiment van Ecover, biologisch afbreekbare reinigingsmiddelen. ‘Ik merk dat klanten die dat normaal nooit kopen het uitproberen en het de volgende keer weer kopen’, zegt Vermeulen.

Klant Peter Peters staat bij de koeling met het biologische vlees, deze week in de aanbieding. ‘Ik koop hier biologische artikelen als thee en vlees. Maar vooral als ze in de aanbieding zijn.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden