Biobrandstof kan in 2005 de tank in

Technisch gezien kan er in Nederland vanaf 2005 enkele procenten bio-alcohol in de benzine worden gestopt. Hetzelfde geldt voor koolzaadolie in diesel....

Van onze verslaggever Broer Scholtens

Dat concludeert onderzoeksbureau Ecofys uit Utrecht in een studie die vandaag verschijnt. Staatssecretaris van Milieu, Pieter van Geel, komt begin januari met een financieringsplan om de extra kosten van de introductie van die biobrandstoffen te compenseren.

Eind 2005 moet er 2 procent biobrandstof in de benzine en in de diesel zitten, heeft de Europese Unie begin dit jaar afgesproken. In 2010 moet er 6 procent worden bijgemengd. Het betreft dan bio-ethanol uit onder andere graan, suikerbieten en plantaardig afval voor in de benzine en koolzaadolie voor in de diesel.

Het huidige wagenpark kan technisch zonder problemen op die brandstofmengsels rijden. Bovendien is er voldoende aanbod van biobrandstoffen, zeker de komende jaren, aldus de Ecofys-studie. Die is in opdracht van de overheid gemaakt. Door bijmengen van biobrandstoffen neemt de uitlaatemissie van kooldioxidegas met 25 tot 50 procent af. Dat broeikasgas is verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde.

Milieustaatssecretaris Van Geel is voorstander van de introductie van biobrandstoffen. Hij is in overleg met het ministerie van Economische Zaken om de meerkosten te compenseren, laat hij desgevraagd weten. Dat kan via een aangepaste accijnsregeling of anderszins. De staatssecretaris denkt begin januari met een voorstel te kunnen komen.

De productie van een liter bio-ethanol is bijna drie maal zo duur als een liter benzine, rekent Ecofys voor. Biodiesel uit koolzaadolie is twee maal zo duur als gewone diesel uit aardolie. Die meerkosten zijn onder andere te compenseren via een accijnsvermindering.

De belangenvereniging van de zeven oliemaatschappijen in Nederland, de VNPI, vindt de introductie van biobrandstoffen een te dure oplossing. Het verstoken van biomassa in elektriciteitscentrales is goedkoper, en levert net zoveel milieuwinst op, meent directeur Dominic Boot.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden