De onderneming Bio Brass

Bio Brass, het miljoenenbedrijf dat supermarkten voorziet van biologische groenten

Hij noemt het ‘telen met gezond verstand’. Gerjan Snippe groeide op in een reguliere melkveehouderij, maar koos met Bio Brass voor biologische bloemkool en bieten, die hij rechtstreeks aan de grote supermarktketens levert. Maximaal produceren, maar de aarde ook ‘op tijd laten rusten’.

Gerjan Snippe, de directeur van Bio Brass op een van zijn biologische rode bieten velden. Foto Simon Lenskens

‘Daar links groeit grasklaver. Hier rechts boontjes. Daar aardappelen. En hier de bietjes.’ Veertiger Gerjan Snippe rijdt in een oude Landrover over een smalle weg door het uitgestrekte land van de Flevopolder. Snippe – korte blonde coupe, bril, overhemd, leren schoenen, spraakwaterval – wijst naar de gewassen. Hier in Zeewolde worden de biologische bloemkolen, broccoli’s, verschillende slasoorten en bieten geteeld voor meerdere supermarktketens.

In het winkelschap zit de broccoli in een perfect sluitend plasticje. Het etiket vermeldt enkel dat dit een biologische broccoli van Albert Heijn is. De consument weet het niet, maar deze kool komt van Bio Brass, een van de grootste biologische telers van Nederland. Snippe, zoon van een ‘gangbare’ melkveehouder, leidt het bedrijf.

In een jaar of twaalf groeide Bio Brass (als kool, ahum) uit tot een miljoenenbedrijf. Eerst verschillende soorten kolen en sla, sinds vijf jaar ook bieten. Een op de twee biologische broccoli’s en bloemkolen en de meeste bieten in het winkelschap komen van het land rond Zeewolde.

Geitenwollen sok

Het bedrijf koestert de geitenwollen sok als aaibaar symbool van een zachte sector. De website toont prominent een boer in spijkerbroek met een paar gebreide sokken hangend uit de achterzak. ‘Die geitenwollen sok staat centraal’, zegt de directeur. Erachter schuilt een strak geleid productieproces dat jaarlijks 18 miljoen ‘eenheden’, stuks groente, voortbrengt. Bio Brass heeft het hele jaar 40 mensen in dienst en schaalt in de zomer, tijdens de oogstmaanden, op naar 100 man. Dagelijks rollen hier de voorverpakte kolen en bietjes van de lopende band. Omzet: zo’n 12 miljoen euro.

De kern van het biologisch boeren is de vruchtwisseling. Biologische groenten krijgen de voeding die al in de grond zit enkel aangevuld met wat dierlijke mest, legt Snippe uit. ‘Ik noem het telen met gezond verstand.’ Wie te vaak dezelfde gewassen verbouwt, put het land uit en moet kunstmatige voedingsstoffen toevoegen aan de grond. Bio Brass is eigendom van vier aandeelhouders, vier boeren die samen 2.000 hectare grond beheren. In cycli van minimaal 6 jaar telen ze er tal van gewassen. Elk jaar groeit op elk stuk land een andere groente. Op 300 hectare groeien de producten van Bio Brass.

Snippe neemt de bezoeker mee langs de velden. Jaar 1: grasklaver en luzerne, rustgewassen die de bodem voeden en uiteindelijk dienen als veevoer. ‘De grond heeft echt tijd om lekker uit te rusten.’ Jaar 2: doperwtjes en bonen. ‘Ze staan kort op het land en voeden nog steeds de bodem.’ Daarna volgt groenbemesting: planten die na verloop van tijd worden omgeploegd als extra natuurlijke compost. Jaar 3: bloemkool, broccoli en sla. ‘Dan moet er even hard gewerkt worden door de grond.’

Werknemers van Bio Brass staan aan de band met rode bieten. Ze kijken of er nog bieten tussen zitten met eventuele imperfecties. Foto Simon Lenskens

Groenbemesting

Jaar 4: uien en pompoenen, ‘die willen rustig groeien op voeding die rustig vrij komt’. Jaar 5: eerst een paar maanden graan of suikermais, ‘gewassen die geen voeding aan de grond geven, maar wel de grond een mooie structuur geven’ en dan nog wat groenbemesting. Tot slot jaar 6: aardappelen, bieten en wortelen. ‘Dat zijn gewassen die veel van de grond vragen. Je rijdt tijdens het oogsten ook met zware machines op het land. Maar dat is niet erg, want daarna volgen weer de rustige jaren en gaan we terug naar luzerne en grasklavers.’

Van mei tot november oogst Bio Brass groenten van Nederlandse bodem. Met koele opslag kan een deel van de winter worden overbrugd. Om het jaar rond te kunnen leveren aan de retailers werkt het bedrijf samen met boeren in Spanje. Dit is bio anno 2018: geen half gevulde vrachtwagens met kratjes vol knollen waar de aarde nog aanzit, maar grote hoeveelheden groenten, gewassen en verpakt, met etiket en al rechtstreeks bezorgd aan de supermarktketens.

Tien jaar geleden leverde het bedrijf aan één grote klant: de Britse supermarktketen Tesco. Snippe had eerder als werknemer in een ander bedrijf ervaring opgedaan met de handel van Oostenrijkse biologische producten aan Engelse bedrijven. De bioboeren met wie hij samenwerkte, bleken ‘leuke mensen’. Nu draagt hij zelf het biologische evangelie uit; tenminste als je de slurpende fourwheeldrive waarin hij rijdt even door de vingers ziet. Inmiddels is de Britse kruidenier grotendeels ingeruild voor Nederlandse grootgrutters.

Kant-en-klare snacks

Het nieuwste product uit Zeewolde: voorgekookte bieten. Tussen de weilanden in een viertal loodsen bewerkt Bio Brass de bieten tot kant-en-klare snacks. Poolse, Hongaarse en Roemeense werknemers begeleiden de groenten langs roestvrijstalen productielijnen. De bieten worden geschraapt, gekookt, in stukjes gesneden en op smaak gebracht met honing, gember en balsamico. In het aanpalende bezoekerscentrum kan de klant ontdekken hoeveel kan met een biet: van bioburger tot pizza.

Ook het oogsten wordt veelal gedaan door Oost-Europese uitzendkrachten. Het is goed werk tegen een cao-loon, maar niet veel Nederlanders willen het doen, zegt Snippe. ‘Onze samenleving is daar verwend in geworden.’ Tijdens de recente hittegolf stak hij zelf de handen uit de mouwen.

Sommige boeren kijken met jaloezie naar zijn bedrijf. Ze voelen zich in de verdrukking door strengere regelgeving en kleinere marges. Snippe zou graag met ze samenwerken aan een duurzamere landbouw. ‘Ons bedrijf is gegroeid op het ontwikkelen van nieuwe markten.’ Die markten zijn nog lang niet verzadigd. De trend naar duurzaam is ‘onomkeerbaar’, stelt hij. Het geheim van Bio Brass? ‘Verbinden in de keten.’ Geen tussenhandelaren die het product verschepen en opnieuw verpakken, maar direct de kool van het land naar de winkel. Daarom eet hij geregeld met supermarktmanagers een voorgekookt bietje in het bezoekerscentrum. 

Bedrijf: Bio Brass

Waar: Zeewolde, Flevoland

Sinds: 2006

Aantal werknemers: 28 in vaste dienst, circa 70 seizoenskrachten

Jaaromzet: circa 12 miljoen euro

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.