Bill Gates laat Philips-speeltje ditmaal achter de coulissen

Geen telefoon, maar een platte tv waarin diamanten zijn geschoten, is dit jaar het pronkstuk van Philips op de elektronicabeurs in Las Vegas....

ANP

In de verkoop gaat de tv niet, zegt Lucas Covers, hoofd marketing van de divisie consumentenelektronica van Philips. De tv zal de wereld overgaan als toonbeeld van de mogelijkheden met een tv die rondom het beeldscherm lichtbalken heeft. Philips zegt er veel van te verkopen. In Nederland bestaat inmiddels meer dan 40 procent van de verkoop van platte Philips-televisies uit Ambilight-tv's, stelt Covers.

De techneuten van Philips hadden vorig jaar iets ontwikkeld dat Bill Gates kon bekoren. De Microsoft-oprichter toonde toen in Las Vegas een draagbare telefoon voor conversaties tussen gebruikers van het chatprogramma MSN Messenger. De telefoon leverde Philips veel media-aandacht op, vooral omdat Gates ermee op het podium stond. Zondag herhaalde hij dit huzarenstuk niet in een zaal van een protserig hotel in de Amerikaans gokstad.

Ondanks alle aandacht is de MSN-telefoon vorig jaar geen succesnummer gebleken. Concrete cijfers noemt Covers niet, maar de telefoon is in ‘lage aantallen’ verkocht, zo zegt hij. Telefoons voor de internetbeldienst Skype deden het zelfs beter. Niet zo vreemd, vindt Covers. ‘Als je Skype zegt, denken mensen ook meteen aan voice.’

Philips verwacht dit jaar meer van zijn telefoons voor internetbeldiensten. Covers: ‘Het gebruik van internettelefonie wordt groter. We hebben bovendien nu een breder pakket aan producten. De telefoons zijn ook zichtbaarder op internet, typisch de plaats waar ze verkocht worden.’

De Amerikaanse pers toonde zich vooral onder de indruk van een systeem dat de beleving bij het gamen achter de pc kan vergroten. Philips doet dit door bij een setje boxen ook twee ventilatoren, een lampenset en een trilmat voor de pols te leveren. Bij computerspellen kunnen daardoor licht- en windeffecten worden toegevoegd.

In Europa was het systeem, amBX genoemd, al getoond in Berlijn. De Verenigde Staten zijn echter eerder aan de beurt met de introductie. Het gehele pakket komt daar in februari op de markt, voor 399 dollar. De innovatie is nog volop in ontwikkeling. In een proefopstelling van Philips in Eindhoven bestaan er al Ambilight-tv's waarin blazende ventilatoren zijn ingebouwd. Covers: ‘Het gaat zelfs zo ver dat je via sensoren je bank kunt laten trillen.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden