Nieuws e-bike

Bijtellingsregeling voor de fiets van de zaak zorgt voor ‘explosie van e-bike forenzen’

De opmars van de e-bike krijgt volgens de fietsenindustrie volgend jaar een grote impuls. Dan gaat op 1 januari een nieuwe bijtellingsregeling in. Bedoeld om forenzen te overtuigen de auto te laten staan. 

Gebruik e-bikes door forenzen gaat in 2020 aanzienlijk toenemen. Beeld BELGA

International Bike Group (IBG), het moederbedrijf van fietsenwinkel.nl, deed onderzoek naar woon-werkverkeer en het gebruik van de e-bike daarbij. In 2018 werden in Nederland bijna 410 duizend elektrische fietsen verkocht, in 2019 naar verwachting 550 duizend. Volgens IBG-ceo Davy Louwers bevestigen deze cijfers dat de e-bike gaat doorbreken en het openbaar vervoer en de auto (deels) vervangen. ‘We staan aan de vooravond van een explosie van e-bike commuters.’ 

Dat komt volgens Louwers doordat vanaf 1 januari 2020 naast de ‘auto van de zaak’ ook de ‘fiets van de zaak’ mogelijk wordt. Van de adviesprijs van de fiets (van e-bike tot bakfiets) wordt 7 procent bij het bruto-inkomen opgeteld. Wie van zijn werkgever een fiets krijgt van 2.000 euro, betaalt slechts een paar euro belasting meer per maand.

Van de Nederlanders die op 5- tot 50 kilometer van zijn of haar werk wonen, forenst 4 procent op een e-bike. Hoe kleiner de woon-werkafstand, hoe meer forenzen voor een e-bike kiezen, blijkt uit het IBG-onderzoek.

Regen en storm

Regen, storm en afspraken buiten de deur zijn de meest genoemde argumenten om niet op een e-bike te stappen. Ook vormen de hoge aanschafwaarde van de elektrische fiets en een gebrek aan financiële tegemoetkoming vooralsnog drempels. Als dat met de nieuwe bijtellingsregeling geregeld is, zou bijna 60 procent van de ondervraagden naar het werk willen e-biken. 

Het kabinet kondigde vorig jaar aan 100 miljoen extra te investeren in de aanleg van speciale fietspaden en speciale stallingen en faciliteiten voor elektrische (bak-)fietsen, op bijvoorbeeld treinstations. 

Dat de e-bike niet zaligmakend is, wijzen cijfers van het CBS uit. In 2017 kwamen 206 fietsers om in het verkeer: het hoogste aantal in 10 jaar. Een kwart daarvan reed volgens het CBS op een e-bike. Het was tevens de eerste keer in Nederland dat er meer dodelijke verkeersslachtoffers op de fiets zaten dan in de auto.

Meer lezen over e-bikes:

Meer fatale ongelukken onder 50- tot 60-jarige fietsers. Hoe komt dat en wat is ertegen te doen?

Tweederde van de 228 fietsers die vorig jaar dodelijk verongelukten, waren tussen de 50 en 85 jaar. Vooral in de groep 50- tot 60-jarige fietsers (inclusief e-bikes) is het aantal doden fors toegenomen, signaleert het CBS.

Haalt de e-bike de milieubewuste mens uit de auto?

Voor het eerst is de omzet van elektrische fietsen hoger dan die van gewone stadsfietsen. En dat komt niet alleen door senioren. Ook steeds meer forenzen kiezen voor een rijwiel met trapondersteuning.

Ooit een oubollig imago, maar ondertussen beweegt de e-bike zich volop tussen de avant-garde

De jonge makers van hippe e-bikes willen nadrukkelijk níét dat ze geassocieerd worden met oubollige elektrische fietsen. Daarom maken ze strakke stadsfietsen, waarin de motor vooral niet te duidelijk aanwezig moet zijn. V testte de Ampler Curt en de Van Moof S.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden