Gestrande passagiers donderdag op Utrecht CS.
Gestrande passagiers donderdag op Utrecht CS. © ANP

Bijna alle treinen rijden volgens NS weer volgens dienstregeling

Bijna alle treinen van de NS rijden weer volgens de dienstregeling. Dit meldt het spoorbedrijf. Op sommige trajecten moeten nog wel herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd na de storm. Reizigers moeten daarom rekening houden met ongemak door kortere treinen of inzet van bussen. De NS adviseert de reizigers om kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen.

Reizigers wordt geadviseerd op stations te letten op de omroepberichten. 'Wij verwachten dat over de hele dag gemiddeld negen van de tien treinen zullen kunnen rijden', aldus een woordvoerder van de NS.

Wel denkt het bedrijf dat de gevolgen van de problemen in de ochtend groter kunnen zijn dan later op de dag. Na de reparaties aan het spoor moesten de treinen donderdag weer naar de plek rijden waar ze moeten staan. Omdat dat niet in alle gevallen zou lukken, aldus de NS, zal de dienstregeling vooral in de ochtend nog last ondervinden.

Op donderdag lag het treinverkeer stil als gevolg van de storm. De hinder duurde vanaf de ochtend vrijwel de hele dag in nagenoeg het hele land. In de nacht van donderdag op vrijdag reed de NS met bussen in plaats van nachtnettreinen. De NS zei donderdagavond te verwachten dat iedereen op de stations alsnog op zijn bestemming zou komen nadat er op steeds meer trajecten treinen begonnen te rijden. 'Voor sommige reizigers betekent dit langere reistijd, extra overstappen of omreizen', aldus een woordvoerder.

Schade aan spoor

Op veel stations werd het in de loop van donderdagavond rustiger. De gestrande reizigers leken volgens de NS ook gehoor te geven aan de oproep om alternatief vervoer te zoeken, onder andere de bus. De NS ging ervan uit dat er geen opvangvoorzieningen geregeld moesten worden voor passagiers die niet thuis konden komen.

'Alle aannemers hebben hard gewerkt aan het spoor', aldus een woordvoerder van ProRail over de schade aan het spoor. 'Zeker zeventig bomen zijn verwijderd en rond de veertig bovenleidingen zijn gerepareerd.'

Utrecht had in de avond urenlang last van kilometerslange 'stormpoolfiles'. Richting het Centraal Station lag al het verkeer in de stad lam door mensen die gestrande treinreizigers ophaalden. Die rijen werden halverwege de avond pas wat minder. Politie en toezichthouders moesten de stromen in goede banen leiden. Tot grote irritatie van taxichauffeurs zonder speciale vergunning die niet op de meest lucratieve plekken mochten stoppen.

Op alle wegen rond het station stonden reizigers die waren gestrand omdat er geen openbaar vervoer meer reed. Vrienden, familie of wildvreemden boden soelaas. Zij haalden de onfortuinlijke reizigers op. Daarnaast konden konden twitteraars onder de hashtag #stormpoolen een lift vragen of aanbieden. Ook daar werd dankbaar gebruik van gemaakt.


De westerstorm die Nederland platlegde

Cancelled, cancelled, cancelled
Ontmoedigd kijken de reizigers donderdagavond naar de weinig opbeurende boodschappen op de schermen op Utrecht Centraal. Hoe is het mogelijk dat het spoornet in Nederland bij elke afwijkende weersomstandigheid volledig platligt, vragen de gestrande reizigers zich af.

Kwam code rood te laat?
Het KNMI had de storm die donderdag over het land raasde al dagen zien aankomen. Maar dat die zo krachtig zou worden, zagen de meteorologen pas laat. Te laat?

'Het besef dat de Nederlandse burger ooit natte voeten kan krijgen, is er te weinig'
Nederland werd zwaar door de storm getroffen, maar de voeten bleven droog. Zijn we berekend op een nieuwe waterramp?