Bijna 40 procent van particuliere beleggers is vrouw

Bijna 40 procent van de particuliere beleggers is vrouw. In de komende jaren zal dat percentage nog verder toenemen. Van de huidige groep particuliere beleggers is nu 61 procent man en 39 procent vrouw....

Van onze verslaggever

Peter de Waard

AMSTERDAM

'Het aandeel vrouwen in deze groep zal onder invloed van een groeiend aantal zelfstandige vrouwen met een goede opleiding, een baan en een uitstekend inkomen, verder toenemen. Maar ook de groep in totaal zal verder groeien', voorspelt Q Select.

Volgens het bureau wordt nu in alle maatschappelijke geledingen belegd. 'Het is niet zo dat beleggers allemaal een hoog inkomen zouden hebben. Ook zijn ze relatief minder oud dan vroeger. De gemiddelde leeftijd is nu 40 jaar, maar dat daalt in de toekomst door de aanwas van veel jonge beleggers nog verder.'

Q Select stelt dat nu 38 procent van alle Nederlanders op 'één of andere wijze geld belegt in aandelen, beleggingsfondsen enz.'. Van die groep verricht eenvijfde maandelijks transacties. 'Dat zijn zo'n tweehonderd à driehonderdduizend particuliere beleggers. Zij zijn degenen die de beurs in beweging zetten.'

Volgens Q Select zijn de meeste particuliere beleggers op zoek naar zekerheid. Zij kiezen voor bekende fondsen zoals Philips, Shell, KPN, ING, Ahold en ABN Amro. Onbekendere namen als Cap Gemini, Nedap, Van Ommeren en Océ staan minder vaak op het voorkeurslijstje.

'De spontane bekendheidsscores voor aandelen ligt enorm uit elkaar. Van 50 procent voor ABN Amro loopt dat af naar 3 procent voor PolyGram en Cap Gemini.' Met hulp scoren de meeste aandelen weliswaar hoger, maar ook hier is sprake van grote verschillen. Van 75 procent voor Unilever en 71 procent voor Aegon tot 27 procent voor Nedap en 21 procent voor Crown Van Gelder. Aandelen die bekend zijn genieten ook een hoger vertrouwen.

In 51 procent van de gevallen stelt de particuliere belegger zelf zijn portefeuille samen. In andere gevallen wordt gehandeld op advies van de bank of een andere informant, bijvoorbeeld een vriend of collega.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden