Bijenkorf stopt met Dwaze Dagen

De Bijenkorf stopt met de Drie Dwaze Dagen. De 32ste editie van dit jaar zal de laatste zijn. De Bijenkorf wil zijn imago verder oppoetsen, zei bestuursvoorzitter Giovanni Colauto, en 'daar passen geen prijs-gedreven promoties in'.

Koopjesjagers gaan de Bijenkorf binnen tijdens de start van de Drie Dwaze Dagen, de jaarlijkse uitverkoop van het warenhuis.Beeld anp

Dat Colauto met dat nieuwe imago succes heeft, lijdt geen twijfel meer. Tegen De Telegraaf zei hij dat in de eerste helft van het jaar de omzet in zijn winkelketen met 10 procent is gestegen. En dat terwijl de meeste vestigingen van De Bijenkorf buiten de Randstad werden gesloten of binnenkort sluiten. Wel wordt er 200 miljoen ge•nvesteerd in het upgraden van de blijvende winkels.

Andere winkelketens moeten stikken van jaloezie bij zulke groeicijfers. Vrijwel de hele detailhandel zucht onder een al jaren aanhoudende krimp. Maar chique merken doen het goed. En daar speelt De Bijenkorf volop op in.

Dat de winkelketen de succesvolle Dwaze Dagen durft af te schaffen, zegt wel iets. 'Dat doe je niet zomaar', zegt merk- en retaildeskundige Sabien Duetz. 'Het betekent een behoorlijk omzetverlies, en dat zal De Bijenkorf goed moeten maken door de verkoop van duurdere producten.' Volgens Duetz, die tussen 1991 en 2000 bij de warenhuisketen werkte, is er lef nodig voor het afstoten van een stukje 'Bijenkorf-dna'.

Aaf Brandt Corstius

Columniste Aaf Brandt Corstius vond de Dwaze Dagen altijd een inspirerend moment. Lees hier haar column over de dagen.

Versjieking

De versjieking van De Bijenkorf begon toen het bedrijf in 2011 werd overgenomen door de Selfridges Group, van de gelijknamige Britse warenhuisketen Selfridges. Volgens Duetz streeft De Bijenkorf sindsdien een exclusiever imago na. Steeds meer wordt de winkel beheerst door de 'shops-in-shop', die in Amsterdam al een groot deel van de begane grond in beslag hebben genomen. Het gaat om kleine filiaaltjes van peperdure merken zoals Gucci, Louis Vuitton en Salvatore Ferragamo. Het zijn vooral de Aziatische, Russische en Arabische klanten die hier winkelen.

Ook Duetz juicht de keuze van De Bijenkorf toe. 'Niemand in Nederland kan doen wat De Bijenkorf doet tijdens de Drie Dwaze Dagen. Juist door dat af te schaffen laat De Bijenkorf zien dat ze ergens voor staan.' Hoewel daar dus wel een omslag voor nodig was. 'Zelf ben ik in 2000 juist weggegaan bij De Bijenkorf omdat ze niet 'naar boven' wilden met hun assortiment. Dan is het toch wel opvallend wat er nu gebeurt.'

Middensegment

De Drie Dwaze Dagen trekken in verhouding veel Nederlandse klanten, de laatste jaren ook steeds meer via de webshop. Hoewel De Bijenkorf de Dwaze Dagen nu afschaft, laat een woordvoerder toch weten niet per se te mikken op een toename van internationale klanten. 'Dat we in de vestiging in Amsterdam omroepen in het Russisch en Chinees spreekt natuurlijk enorm tot de verbeelding, maar de Nederlandse consument is voor ons nog steeds het belangrijkst.'

Ook Duetz denkt dat De Bijenkorf niet louter dure merken gaat verkopen. Het middensegment blijft, verwacht zij. 'Merken als COS, het luxemerk van H&M, maar ook Gaastra en Scotch & Soda bieden ze gewoon aan. Producten met een 'premium' uitstraling die toch betaalbaar zijn. Belangrijk om de 'gewone' consument binnen te houden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden