Bijboot voor speeltjes nieuwste rage onder superrijken

Heb je een fijn royaal jacht, is het toch rot als je daar ook nog je helikopter, onderzeeboot, speedboot en jetski's op kwijt moet. Een Bentley zet je ook niet in de living. Dus als geld toch geen rol speelt, is het veel handiger een extra boot mee te laten varen voor het exclusieve speelgoed dat het leven op een megajacht draaglijk maakt.

De Garçon (voorgrond), 67 meter lang, gebouwd door Damen Shipyards, is de bijboot van het superjacht ACE en biedt plaats aan een duikboot en diverse andere boten, een helikopter en jetski's. Beeld Jeff Brown
De Garçon (voorgrond), 67 meter lang, gebouwd door Damen Shipyards, is de bijboot van het superjacht ACE en biedt plaats aan een duikboot en diverse andere boten, een helikopter en jetski's.Beeld Jeff Brown

De bijboot is de nieuwste trend in de wereld van de superjachten. De omzetten bij de Nederlandse jachtbouwers zitten in de lift, omdat de rijken der aarde alleen maar rijker worden. De werven proberen nu boten te verkopen die als een schaduw achter het moederschip aan varen.

Lynx Yachts uit Amsterdam heeft er dit jaar één verkocht. Branchegenoot Damen Shipyards uit Gorinchem begon in 2009 met de bouw van bijboten en heeft er sindsdien vier kunnen slijten: twee van 50 meter lang en twee van 67 meter. En de vijfde, nog grotere, komt eraan. In 2016 levert Damen de SEA AXE 691 op. De 'bijboot' is 69 meter lang, heeft ruimte voor een helikopterlandingsplek, een helikopterwerkplaats, jetski's, 22 personeelsleden en al het andere dat dat onmisbaar is voor een multimiljardair op vakantie.

Dankzij de helikopter kunnen gasten eenvoudig invliegen zonder dat de eigenaar zich daarmee hoeft te bemoeien. Hij kan de bijboot ook vooruit sturen, zodat zijn jetski klaarstaat als hij met het moederschip in Saint-Tropez arriveert.

Multimiljardairs

Nederlandse bouwers van superjachten doen goede zaken dankzij de groeiende rijkdom van multimiljardairs. Het afgelopen jaar verkochten ze zestien peperdure jachten, voor een gemiddelde prijs van 41 miljoen euro per jacht. In 2014 hadden de Nederlandse werven voor 4,1 miljard aan opdrachten uitstaan, een jaar eerder was dat 2,6 miljard.

Om de steeds luxere en langere jachten te kunnen maken, investeren Nederlandse bouwers in nieuwe productiehallen. Italië heeft met 37 procent het grootste marktaandeel, daarna komen Duitsland (19 procent) en Nederland met 17 procent. Maar kijkend naar de schepen groter dan 40 meter is Nederland marktleider.

'Vergelijk het met paleizen die vroeger werden gebouwd. Dat was om status te tonen', zegt Sara Gioanola, de Italiaanse woordvoerster van Heesen Yachts uit Oss. 'Tegenwoordig hebben we geen paleizen meer, maar doen we het met jachten.'

De Galactica Star, van Heesen Yachts. Beeld heesenyachts.com
De Galactica Star, van Heesen Yachts.Beeld heesenyachts.com
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden