Bij integratie Fortis en ABN Amro worden 111 kantoren gesloten
Als Fortis de Nederlandse tak van ABN Amro overneemt, sluit de bankcombinatie 111 kantoren, 16 procent van het totaal van 700 kantoren....
Fortis heeft nu 1 miljoen consumenten als klant. Daar komen er 4 miljoen bij, als de aandeelhouders van ABN Amro kiezen voor het overnamebod van het consortium waarvan Fortis deel uitmaakt. Die klanten gaan in de toekomst meer betalen voor bankdiensten. Dat is de verwachting die Fortis heeft uitgesproken in ontmoetingen met financieel analisten.
Bedrijfsonderzoekers van de zakenbank Keefe, Bruyette & Woods schrijven in een dinsdag gepubliceerd rapport dat Fortis denkt dat de verschillen in tarieven voor bankdiensten in Europa kleiner zullen worden. In Nederland zijn die tarieven relatief laag en dat betekent dus dat de Nederlandse bankklant meer gaat betalen.
De zakelijke klanten van ABN Amro maken nu gebruik van dezelfde kantoren als consumenten. Dat verandert in Fortis’ plannen. Fortis voegt die groep samen met de eigen klanten in het midden- en kleinbedrijf (mkb) en breidt het aantal regionale zakenbankkantoren uit van twintig naar veertig. Die kantoren krijgen de verplichting jaarlijks minimaal 25 miljoen euro aan inkomsten te genereren.
ABN’s grote multinationale klanten worden voor het grootste deel overgenomen door Royal Bank of Scotland, een van de andere leden van het consortium. Het betreft tweehonderd van de driehonderd grote klanten. De overige honderd komen bij het genoemde mkb-netwerk.
Fortis wil volgens de analisten ook kosten besparen door managementlagen weg te snijden bij ABN Amro. Die bank is veel hiërarchischer georganiseerd dan Fortis.
De kosten bij de consumentenbank moeten omlaag. Bij het retailnetwerk van Fortis gaat van elke euro aan inkomsten 70 cent op aan kosten, bij ABN Amro is dat 78 cent.
Zoals bekend kost de herstructurering de komende drie jaar 6 duizend van de 35 duizend banen bij de twee banken.