Bij Ford heet het geen faillissement

Wereldwijd moeten ruim 30 duizend werknemers voor hun baan vrezen. Ford lijdt aan alle kanten verlies en heeft moeite zich te wapenen tegen de Japanse concurrentie....

Kijk naar de website, werp een blik bij de dealer of maak een proefrit: bij Ford is ogenschijnlijk niets aan de hand. Op de maandelijkse persconferentie wordt hoop geput uit iedere procentpunt verkoopstijging en iedere hint van een aantrekkende economie. Ford komt er wel, luidt de boodschap, al duurt het even. Maar onder de motorkap van het internationale automobielconcern is iets ernstig mis. Vroeg of laat moet de onderneming krakend tot stilstand komen.

Sterker: iedere analist zal beamen dat het eigenlijk allang afgelopen had moeten zijn met de derde autobouwer van de wereld.

Ford, in Europa bekend van onder meer de automerken Ford, Mazda, Volvo en Jaguar en het verhuurbedrijf Hertz, stond decennia, samen met concurrent General Motors (GM), symbool voor de industriële slagkracht van de Verenigde Staten.

Maar sinds augustus dit jaar heeft het bedrijf de twijfelachtige eer het grootste bedrijf in de geschiedenis te zijn dat een zogenoemde junkstatus geniet; banken achten de kans zeer groot dat de leningen nooit meer worden terugbetaald, en dat maakt krediet voor Ford peperduur.

Deels lopen de problemen parallel met die van GM. De benzineslurpende SUV’s blijven onverkocht, de economie zit tegen, er is een overschot aan productiecapaciteit en de loonkosten nemen almaar toe. Tien jaar geleden zette Ford in de VS nog 4 miljoen auto’s en trucks af, dit jaar blijft de teller steken op 2,7 miljoen stuks.

De automaker moet ieder procentje marktaandeel bevechten op de concurrentie uit het Verre Oosten met zijn milieuvriendelijke Toyota’s, de kleine Honda’s en de goedkope Nissans.

In Europa heeft het concern bovendien kostbare misrekeningen gemaakt bij de aankoop van luxe-merken als Jaguar en Aston Martin, die stukken minder profijtelijk bleken dan in de hoogtijdagen.

Dat alles leidde in het derde kwartaal tot een verlies van 284 miljoen dollar, het eerste kwartaalverlies sinds 2003.

En dat is nog niet alles. Het zijn vooral de kosten van de gezondheidszorg en de pensioenen die Ford de das kunnen omdoen. Graeme Maxton van de onderzoeksgroep van het tijdschrift The Economist en voordien werkzaam als adviseur voor de autoindustrie, schat de totale aanspraken van Ford-personeel en gepensioneerden op het gebied van gezondheidszorg op 24 miljard dollar. Voor pensioenen geldt eenzelfde bedrag. ‘De totale waarde van de onderneming’, zei hij eerder dit jaar tegen de BBC, ‘is maar 17 miljard dollar. De aanspraken zijn daarmee vele malen groter dan de waarde van het bedrijf.’

Ieder ander bedrijf zou daarmee al failliet zijn, beaamt Sean Egan, invloedrijk financieel analist in de autoindustrie: ‘Als er geen Ford op zou staan, was het bedrijf allang failliet geweest’. Het feit dat het bedrijf als geheel tot voor kort nog winst maakte, houdt het concern nog op de been.

Met het schrappen van ruim dertigduizend banen, boven op de zevenduizend die eerder dit jaar zijn aangekondigd, is Ford er nog lang niet.

Het bedrijf moet gered worden bij de autodealer. Door te verjongen bijvoorbeeld. Veel beginnende automobilisten laten de merken van Ford links liggen. Ooit had het concern met de Escort en de Fiësta de onderkant van de markt stevig in handen, maar de goedkopere Japanse merken hebben die positie inmiddels overgenomen.

Voor die strategie heeft het bedrijf bijna niets op de plank liggen, stelt auto-analist Jim Hall. ‘Ford kán in januari op de Detroit-auto show een jonge conceptcar presenteren. Maar daarna zal het nog wel even duren voordat zo’n ontwerp productieklaar is.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden