De onderneming Used Products

Bij de grootste keten van winkels in gebruikte goederen is tweedehands een rekbaar begrip

Used Products is de grootste keten van winkels in tweedehands goederen. Vrijwel overal in Nederland bevinden zich filialen, geleid door zelfstandige ondernemers. Overal, behalve in Zeeland. Waarom daar niet? ‘Geen idee.’

Directeur Berthold Bakker van Used Products. Beeld Rebecca Fertinel

Tweedehands is een rekbaar begrip. In elk geval bij Used Products, Nederlands grootste keten van winkels in gebruikte goederen. ‘Er worden aan onze inkoopbalie iPhones aangeboden die een uur daarvoor zijn gekocht. Dat zien we aan de kassabon’, zegt directeur Ber­thold ‘Bert’ Bakker. ‘Dan hebben mensen zich te laat gerealiseerd dat ze zich die ­nieuwe telefoon eigenlijk helemaal niet kunnen veroorloven.’ Bijvoorbeeld als de energierekening op de deurmat valt.

Used Products is van een enkele winkel in Alkmaar in 1997 uitgegroeid tot een miljoenenonderneming met 52 vestigingen in Nederland. De keten legt zich toe op smartphones, audio-apparatuur, computerspellen, huishoudelijke artikelen, sieraden, camera’s en laptops. Meubels, kleding, boeken en witgoed laat Bakker aan de kringloopwinkels over – al houdt hij filiaalhouders die per se wasmachines willen verkopen niet tegen.

Elke vestiging is in handen van zelfstandige ondernemers, die hun winkels ‘onder franchise’ openen. Ze mogen het merk voeren, ze krijgen een opleiding en ondersteuning, en ze kunnen gebruikmaken van een centrale inkooporganisatie. Daardoor kunnen ze ook nieuwe producten in het schap leggen, naast de gebruikte spulletjes die ze van particulieren overnemen.

Crowdsourcing

De franchisenemer betaalt een entreegeld van 19.500 euro, brengt een eigen vermogen in van 25 duizend euro en moet een lening fiksen van rond de 75 duizend. Dat kan bij de bank, maar gebeurt ook steeds vaker via crowdsourcing. De hoogte van het beginkapitaal is niet in beton gegoten, legt Bakker uit op het hoofdkantoor in Zaandam. ‘Het is geld waarmee je een winkelvoorraad opbouwt. Geld om tweedehands spullen te kunnen inkopen. Wat nodig is, kan van filiaal tot filiaal verschillen.’

Naast de eerste investering betaalt de franchisenemer een vaste vergoeding van 770 euro per maand. Daar staat een jaaromzet tegenover die van 250 duizend euro kan oplopen tot over een miljoen bij de grotere vestigingen. De opbrengsten zijn sterk afhankelijk van één factor: de menselijke. ‘Het zijn onze ondernemers die het verschil maken. Bij een hamburger- of drogisterijketen ontlopen de omzetten van de filialen onderling elkaar niet zo veel. Daar maakt het niet veel uit of je harder loopt. Maar in deze branche moet je kunnen onderhandelen, een prettige marge overhouden en toch iedereen te vriend houden. Het zijn die skills die het resultaat bepalen.’

Wat voor soort mensen begint een Used Products? ‘Het varieert van schoolverlaters tot doctorandussen. Je moet het leuk vinden om te handelen. Deals sluiten. Een kick krijgen van verkopers blij wegsturen en kopers trouw zien terugkeren.’ De jongste filiaalhouder is 21, de oudste in de 60.

Verzorgingsgebied

Wat het aantal vestigingen aangaat is Nederland inmiddels wel aardig af, stelt Bakker. ‘Toen ik en mijn partner in 2009 onze winkels verkochten om als franchiseorganisatie verder te gaan hebben we een kaart gemaakt met de witte plekken.’ Iedere winkel heeft een ‘verzorgingsgebied’ nodig, een gebied met voldoende potentiële klanten. De ondergrens is een inwonertal van 40 duizend. ‘In Nijmegen zouden we wel weer een filiaal willen hebben’, zegt Bakker. ‘De eigenaar daar is met pensioen gegaan zonder dat zich een opvolger aandiende.’ Amsterdam telt zeven vestigingen.

Heel Zeeland is een witte vlek. Hoe komt dat? ‘Geen idee. We hebben er nooit een winkel gehad.’

Nieuwe markten zoekt Used Products over de grens. Het bedrijf volgt daarmee het voorbeeld van zijn twee grote buitenlandse concurrenten. De ene is Cash Converters, dat werd geboren in Australië. De keten telt 750 filialen in achttien landen, maar heeft nog maar vijf vestigingen in Nederland. De andere rivaal heet Cex, overgewaaid uit Groot-Brittannië, dat actief is in elf landen en in Nederland veertien winkels heeft.

Roemenië

Used Products is al een paar jaar actief in België, waar het nu winkels heeft in Genk en in Sint-Niklaas. Sinds vorig jaar is er een filiaal in het Roemeense Cluj. ‘We raakten op een evenement in Italië in gesprek met twee advocaten die hun leven een andere wending wilden geven. Die hebben het recht gekocht om in Roemenië het concept te verkopen en hebben zelf de eerste winkel geopend.’ Binnenkort wil Used Products franchisenemers gaan werven in Spanje.

Used Products legt zich toe op smartphones, audio-apparatuur, computerspellen, huishoudelijke artikelen, sieraden, camera’s en laptops. Geen wasmachines. Beeld Rebecca Fertinel

Met de opkomst van internet en websites als Marktplaats en eBay zou je niet verwachten dat er nog veel ruimte is voor winkels in tweedehands spullen. Dat valt mee, zegt Bakker. ‘Als je iets via Marktplaats verkoopt, moet je er tegen kunnen dat kopers over de vloer komen. Of dat je tevergeefs wacht op iemand die beloofde langs te komen.’

De klant van Used Products krijgt misschien iets minder geld voor zijn afdankertjes. ‘Maar bij ons krijg je contant geld in je hand, zonder gedoe of vragen. Dat is onze sterkste troef. En de koper krijgt garantie.’

De franchisenemers kunnen hun producten ook via de website van Used Products verkopen, en het merk adverteert ook op Marktplaats en eBay. ‘Vestigingen die er werk van maken, halen nu al 40 tot 45 procent van hun omzet online.’

Verpanden

Klanten kunnen in de winkels een nieuw mobieltje of geërfd horloge ook verpanden. ‘Dan kunnen ze hun producten terugkopen, als ze weer geld hebben. Zo niet, dan gaan hun spullen na twee maanden in de verkoop.’ Sinds in 2014 een nieuwe wet van kracht werd die de rente op zulke beleningen van maximaal 20 procent terugbracht naar 4,5 procent, vinden de meeste franchisenummers deze service niet meer lonen. ‘Ze maken zoveel kosten aan taxatie en opslag, dat het alleen nog rendeert als een product niet meer wordt opgehaald.’ In bijna 95 procent van de gevallen gebeurt dat echter wel.

De laatste jaren verkassen de winkels van Used Products steeds vaker van de rand van het centrum naar de betere winkelstraten. ‘Vroeger schaamden mensen zich misschien nog als ze uit geldnood iets moesten verkopen. Ze wilden niet dat iemand dat zag. Dat wordt minder. We krijgen ook gewoon klanten aan de balie die het geld helemaal niet nodig hebben, maar op een nette manier van hun spullen afwillen.’

Soms, zegt Bakker, vindt hij de naam van zijn bedrijf achteraf gezien wat onhandig. ‘Een helemaal nieuwe MacBook-laptop, nog in het cellofaan, of die iPhone van een uur oud. Die kun je toch moeilijk ‘gebruikt’ noemen.’

Bedrijf: Used Products
Waar: Zaandam
Sinds: 1997
Aantal werknemers: circa 200
Jaaromzet: 35 miljoen euro

Logo Used Products Beeld Used Products
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden