Bij Colruyt kom je voor lage prijzen en snelheid

De caissières rekenen staand af en bij de slagerij vult de klant een formulier in. Bij Colruyt draait alles om snelheid en de laagste prijs....

'Bestelling 88 is klaar aan de beenhouwerij', schalt het in hetNederlands en het Frans over de winkelschappen van de Colruyt in Schaarbeek(bij Brussel). De klant met bonnetje 88 kan bij de slagersafdeling zijnuienkonfijt, hespenspek en Luikse pensen afhalen.

Een kwartiertje geleden heeft hij op een dubbelzijdig formulier debestelling ingevuld. Een beenhouwer (slager) heeft alle productenafgewogen en in roodwit geblokt papier gedraaid.

'Zo winnen onze klanten veel tijd', zegt Philippe Debecker, chef vande Colruyt-beenhouwerij in Schaarbeek. 'Mochten ze vragen hebben, dankunnen ze ons aanspreken. Maar verder hoeven ze niet te wachten tot ze aande beurt zijn en de andere boodschappen doen.' De uitdrukkingen 'anders nogiets?' of 'mag het ietsje meer zijn?', ontbreekt hier.

In het rijtje potentiële kopers voor de supermarkten Edah en Konmardie moederbedrijf Laurus in de aanbieding heeft gegooid, is discountketenColruyt voor de Nederlandse consument de grote onbekende. In België is defirma na het Franse Carrefour en het Belgische Delhaize de derdesupermarkt, met 190 winkels en een marktaandeel van 20 procent. In deeerste negen maanden van het boekjaar 2005/2006 was de omzet van de winkels2,78 miljard euro, een groei van 10,8 procent. Het concern, dat ook eenspeelgoedketen, buurtwinkels, een ICT-dochter en een reeks biologischewinkels heeft, boekte een winst van 3,56 miljard euro. De verwachtejaarwinst is 227 miljoen.

'Er zit nog groei in de Belgische markt, maar vroeg of laat komt daareen eind aan', zegt algemeen directeur Luc Rogge. 'We hebben alsupermarkten in Oost-Frankrijk, maar we zijn ook geïnteresseerd in deNederlandse markt.' Of de Edah dan ook Colruyt zouden gaan heten, weet hijnog niet.

Bakker Franz Colruyt begon in 1925 in Lembeek met de verkoop vankoffie, specerijen en andere koloniale waren. Het familiebedrijfexpandeerde gestaag en ging in 1977 naar de beurs. Dagblad De Tijd kroondeColruyt vorige week tot 'de koning van de Bel20', de Brusselse beursindex.Van alle Bel20-fondsen met een lange staat van dienst steeg de koers vanColruyt in vijftien jaar het hardst: 1.478 procent, jaarlijks dik 20procent.

'We groeien gestaag wat betreft omzet en winst, maar we zijn eenvoorzichtig bedrijf', zegt Rogge. 'Beleggers zien in ons een solideinvestering.'

Anders dan in Nederland woedt in België geen prijzenoorlog. Belgenbesteden een beduidend groter aandeel van hun inkomen aan voeding, zowelin supermarkten als in restaurants. 'Toch zijn ook hier de prijzen delaatste jaren flink gedaald', nuanceert Rogge.

Colruyt laat zich voorstaan op de laagste prijzen. Wie elders eenlagere prijs ziet, kan de 'rode telefoon' bellen. De prijzen worden meteenaangepast en de beller krijgt zijn telefoonkosten vergoed. Wie productenin bulk koopt, krijgt vaak korting.

Een discounter dus zoals Aldi en Lidl? Ja en nee. De winkels hebbenhoge stellingen en een betonnen vloer. De tientallen vrieskisten vol vlees,vis, groenten en ijs hebben een deksel om energie en dus kosten tebesparen. Maar de slagers- en versafdeling kan zich meten met die van deAlbert Heijn; niet qua sfeer, wel wat aanbod en kwaliteit.

'Mensen komen hier heel graag of zullen nooit bij ons komen', zegt chefbeenhouwerij Debecker. 'Er is hier geen muziek en de inrichting is sober.Men komt hier voor de prijzen en voor de snelheid.'

Snelheid wordt ook bij de kassa's nagestreefd. De klant plaatst deaankopen niet op een lopende band. De kassamedewerkers - in hetColruyt-filiaal in Schaarbeek vooral mannen - pakken staand de artikelenuit de kar, houden ze voor de handscan en leggen ze in een lege kar.Telkens als een product wordt gescand, floept boven de karretjes een lampaan en uit.

Om af te rekenen rijdt de klant met zijn karretje twee meter door. Decaissières delen de printer en de geldlade met twee of drie collega's.'Nieuwe klanten vinden onze kassa's heel bizar', zegt Raphael Huylebroek,eerste verkoper bij de Colruyt in Schaarbeek. 'Maar ze zijn er vlug vanovertuigd dat het sneller gaat.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden