Nieuws

Beursgang levert maker van gratis game Roblox bijna 40 miljard op

Beleggers zijn en masse op het aandeel van Roblox Corporation gedoken. Deze gamestudio heeft geprofiteerd van de coronacrisis die iedereen maandenlang thuis hield. Maar wat als straks de gamers zijn gevaccineerd?

De 7-jarige Britse Alice Wilkinson voegt een mondmasker toe aan haar avatar in de game Roblox.  Beeld Reuters
De 7-jarige Britse Alice Wilkinson voegt een mondmasker toe aan haar avatar in de game Roblox.Beeld Reuters

Terwijl ouders zich afvragen wat hun kroost toch ziet in het blokkerige computerspel, lijken beleggers niet te twijfelen aan hoe waardevol Roblox is. Op de eerste dag dat de maker van deze populaire game genoteerd stond aan de New Yorkse effectenbeurs spoot de koers van het aandeel van 45 dollar omhoog naar 69,50 dollar.

Daarmee is de Californische Roblox Coporation op papier ineens 8,2 miljard dollar (6,8 miljard euro) meer waard dan de 30 miljard waarvoor het woensdag naar de beurs ging.

Op de beurs streeft het de pakjesbezorger Fedex voorbij, maar ook grote branchegenoten zoals Take Two Interactive (18,98 miljard), Electronic Arts (37,4 miljard) en Ubisoft (8 miljard). Die draaien soms al dertig tot veertig jaar mee, terwijl Roblox Corporation in 2004 werd opgericht.

Overigens: ook die 30 miljard pre-beursgang had niemand kunnen voorspellen. Een jaar geleden, toen Roblox Coporation geld ophaalde bij private investeerders, werd het bedrijf geschat op 4 miljard dollar.

Gratis product

Dat leek al veel voor een bedrijf dat zijn belangrijkste product gratis weggeeft op smartphones, de pc, Macs en de Xbox-spelcomputer. De Californiërs verdienen vooral aan de virtuele munt (de ‘robux’, koers 0,013 euro) waarmee gebruikers betalen voor spelletjes die ze in Roblox kunnen spelen en attributen en accessoires waarmee ze hun avatar kunnen uitdossen. Net als voorganger Minecraft is Roblox een virtuele bouwplaats waar alles kan, en een online-gemeenschap ineen.

Krap een miljoen ontwikkelaars is actief in Roblox. Zij delen in de 600 miljoen dollar omzet die in het derde kwartaal werd omgezet.

Het is de ‘free-to-play’formule die de laatste jaren met succes door meer gamebedrijven is ingezet. Zoals Epic Games dat vorig jaar een omzet van meer dan 1 miljard binnenhaalde met Fortnite. Roblox telt minder spelers dan de 350 miljoen die zich wel eens aan Fortnite wagen, maar de 32 miljoen liefhebbers zijn niet te versmaden. Vooral niet omdat ze in een leeftijdscategorie vallen waar concurrenten nog geen greep op hebben: de 9 tot 12-jarigen.

Roblox Coporation profiteert duidelijk van het corona-effect dat vrijwel de hele gamesindustrie het afgelopen jaar tot ongekende hoogten stuwde. Omdat kroegen, winkels, theaters, bioscopen en sportzalen vanwege de virusuitbraak op slot gingen, moesten kinderen en volwassenen andere vormen van vermaak vinden. Dat vonden ze onder meer in een toegankelijke game, die ook volwassenen bekoort.

Alleen al in de Verenigde Staten stegen de uitgaven aan games, spelcomputers en toebehoren naar bijna 57 miljard dollar, 27 procent meer dan in 2019, aldus cijfers van marktonderzoeker NPD Group.

Verwachte daling gebruik

Maar zoals het corona-virus geeft, kan het ook nemen, waarschuwt Roblox Corporation in zijn prospectus. Komende zomer, als ook veel gamers en hun onderwijzers zijn ingeënt, kan de groei van het aantal actieve spelers wel eens 3 tot 9 procent lager uitvallen, en de uren die ze doorbrengen wel eens met 11 procent kunnen dalen. Een teken aan de wand is dat bedrijven als Netflix en Zoom, die tijdens de pandemie groeiden als kool, die tendens al signaleren.

Roblox is misschien nog kwetsbaarder als straks het ‘nieuwe normaal’ aanbreekt, en de schooldeuren weer wagenwijd opengaan. ‘Het is moeilijk om nu al te zeggen: ‘Hé, de pandemie wordt minder, mensen gaan weer uit en we gaan niet meer zoveel Fortnite spelen’, zegt NPD Group-analist Mat Piscatella tegen persbureau Bloomberg. ‘Ik denk niet dat die optelsom zo eenvoudig is.’

GAMEVETERANEN IN FONDS VOOR STARTERS

Een groep van 25 succesvolle Nederlandse gamemakers heeft een fonds opgezet voor ontwikkelaars die geld zoeken voor hun projecten. Het Midgame Fund is geen conventioneel fonds dat geld van beleggers steekt in beloftevolle games, maar een platform waar ontwikkelaars hun ideeën pitchen en geldschieters beslissen waaraan ze meedoen. Per game is maximaal 150 duizend euro beschikbaar. Een investeerder strijkt driekwart van de winst op zolang de deelneming niet is terugbetaald, en een kwart als dat wel is gebeurd. ‘We hopen 5 tot 10 games per jaar te kunnen steunen’, zegt initiatiefnemer Adriaan de Jongh. ‘De eerste pitch hebben we al binnen.’ Volgens cijfers uit 2018 telt Nederland 575 gamebedrijven met een gezamenlijke omzet van 225 tot 300 miljoen euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden