Beursgang drukt de winst van House of Bols

Lucas Bols maakt winst, maar de kosten van de beursgang drukken de positieve cijfers naar de achtergrond. Door het uitgeven van aandelen is de schuldenlast van distilleerderij wel flink verminderd. In West-Europa profiteert Bols van de aantrekkende economie waardoor meer klanten meer kroegen bezoeken.

Meesterdistillateur Piet van Leijenhorst geeft in 2014 uitleg over het proces tijdens de opening van de Lucas Bols Distilleerderij. Beeld ANP

'We zijn nu een gezond bedrijf', aldus bestuursvoorzitter Huub van Doorne tijdens de presentatie van de jaarcijfers in het House of Bols. De beursgang in februari heeft Bols 126 miljoen euro opgeleverd, zo bleek gisteren. Dat was nodig omdat het bedrijf de afgelopen jaren een flinke berg aan leningen had opgebouwd. Bols was sinds 2006 in handen van investeringsbedrijf AAC Capital, dat het in februari naar de beurs bracht. Voordat het bedrijf zijn aandelen had uitgegeven bedroeg de schuld 184,2 miljoen euro, daar is nog 61,2 miljoen euro van over. De producent van sterke drank is ook verlost van de zware rentelasten die op het bedrijf rustten.

Sinds het aandeel Bols in februari met een bedrag van 15,75 euro werd gelanceerd, kende het fonds voortdurend dalingen en stijgingen. Gisteren eindigde Bols met een plus van 0,3 procent op 17,44 euro.

Hip en trendy

Bols, bekend van de ouderwetse jenever, laat de bruine cafés steeds meer links liggen. Het richt zijn pijlen op hippe en trendy bars. De likeurs zijn bedoeld voor cocktails. Het stopt zijn dranken niet langer in bruine kruiken, maar in moderne doorzichtige flessen, waarmee bartenders de show moeten stelen. Om obers dat te leren heeft het bedrijf een heuse Bols Academy opgericht, waar bartenders van over de hele wereld terecht kunnen. Bols is naast jenever bekend van Coebergh, Pisang Ambon, Henkes en Hoppe.

Bols heeft in Nederland 43 werknemers, in de Verenigde Staten 23. In Nederland en de Verenigde Staten heeft het eigen distributiebedrijven, in de rest van de wereld heeft de drankenproducent het werk voor het grootste gedeelte uitbesteed. Zo kan het kleine team zich meer en meer richten op marketing en ontwikkeling van nieuwe smaken. Laatste vondst: yoghurtlikeur. Volgens Bols in China al een enorme hit, de rest van de wereld moet volgen.

Middenin een moeilijke markt

Volgens Joost van Beek, analist van Theodoor Gillissen bankiers, bevindt Bols zich in een moeilijke markt die weinig groei laat zien. Het kleine Bols moet opboksen tegen grote drankproducenten en ook tegen mondiale bierbrouwerijen. 'Een brouwer als Heineken maakt bijvoorbeeld steeds meer bieren met frisdrank.' Voor Bols is marketing van levensbelang omdat het moeilijk is om klanten te binden. 'Drank gaat steeds meer om beleving.'

De drankproducent had eerder al gemeld dat de omzet in het afgelopen boekjaar, dat eind maart afliep, licht is gedaald, naar 77,7 miljoen euro tegenover 78,7 miljoen euro in het jaar daarvoor. Als reden voert Bols de zwakkere Japanse yen en Russische roebel aan. De winst zonder de kosten van de beursgang is 3,8 miljoen euro. De berekening met de kosten voor vergoedingen, begeleiding van banken en advies voor de beursgang komt uit op een veel kleinere winst: 0,2 miljoen euro.

'Het gaat om de cijfers zonder de uitgaven van de beursgang', zegt Van Beek. 'Volgend jaar maken ze deze kosten niet meer.'

Bols presteerde goed in Azië en Afrika, omdat het daar profiteert van de urbanisatie, die een groeiende cocktailcultuur met zich meebrengt. Vanwege de aantrekkende economie gaan West-Europeanen volgens Bols vaker naar cafés, wat zich uit in verbeterde resultaten. In de Verenigde Staten en Rusland liep het minder goed.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden