Beurs kampt dit jaar met 'campingbaisse'

De Amsterdamse effectenbeurs is de week in een stevige mineurstemming begonnen. De handel sloot daarmee aan bij de ontwikkelingen op de effectenbeurzen elders in de wereld....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De belangrijkste graadmeter van de Amsterdamse beurs, de AEX, leverde maandag maar liefst 28,77 punten in en kwam daarmee op 1200,56 punten. Vrijwel alle hoofdfondsen moesten stevig inleveren; Randstad spande de kroon met een verlies van precies dertien gulden op 150,20 gulden.

In de loop van de middag schoot de beursbarometer zelfs even door de 1200-grens heen. Daarmee lijkt de beurs een stevige correctie te ondergaan. Was er vorig jaar zomer sprake van een campinghausse, nu kan gesproken worden van een 'campingbaisse'.

Sinds het 'definitief' doorbreken van de barrière van 1300-punten op 20 juli, is het met de Amsterdamse beurs snel bergafwaarts gegaan. Met het verlies van maandag is de AEX in tien handelsdagen meer dan honderd punten gekelderd. En er wordt op meer verlies gerekend. 'Er zijn weinig kopers', constateert een handelaar. 'Iedereen wacht de halfjaarcijfers van een aantal grote bedrijven af.'

De volgende bedrijven komen deze week met halfjaar- of kwartaalcijfers: Elsevier (maandag min 0,10 op 31,70 gulden), Hoogovens (min 1,20 op 87,10), KLM (min 4,60 op 81,00 gulden), Koninklijke Olie (min 0,70 op 101,70) en Unilever (min 3,00 op 140,50 gulden). Alleen Wolters Kluwer viel op met een plus van drie gulden op 304,00 gulden.

Naast Randstad en KLM waren er nog drie fondsen die in één dag meer dan 5 procent verloren: Heineken zakte 5,50 naar 85,70, ASML verloor 3,00 op 55,50 en KPN leverde 4,40 in op 83,60 gulden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden