Interieur van een Boeing 787 Dreamliner van KLM.
Interieur van een Boeing 787 Dreamliner van KLM. © ANP

Betalen voor je vliegtuigstoel: 'Wie zich lang van tevoren wil verzekeren van een bepaalde stoel, moet daarvoor betalen'

Vliegen wordt meer en meer een Russische roulette als het om de kosten van een ticket gaat. Wie met een gezin of ander gezelschap reist en bij elkaar wil zitten moet de vliegtuigstoelen vaak tegen betaling reserveren, zegt tarievenvergelijker Tix.nl. De kosten van een stoel reserveren lopen uiteen van 4 euro tot 40 euro.

Er is geen enkele luchtvaartmaatschappij die kosten rekent voor het 'bij elkaar zitten' pur sang. Maar wie daar zeker van wil zijn moet stoelen reserveren, en er is vrijwel geen enkele plek in het vliegtuig waaraan geen prijskaartje hangt. Die prijs verschilt van de plaats: stoelen aan het gangpad of bij het raam kunnen duurder zijn, net als stoelen met extra beenruimte of een plek op de eerste rij. Maar ook voor het vastleggen van een standaardstoel voor of achter in het vliegtuig moet de reiziger betalen: het tarief varieert van 5 euro bij KLM en Easyjet tot 18,50 euro bij Air Berlin.

Kosteloos kiezen 24 uur voor vertrek

Alleen Ryanair verplicht klanten stoelen te boeken als ze naast elkaar in het toestel willen zitten, op welk moment dan ook

Esther Gorlee, marketing manager bij Tix

De meeste luchtvaartmaatschappijen laten hun reizigers kosteloos kiezen als het tijdstip van vertrek nog maar 24 uur verwijderd is, of, zoals bij KLM, 30 uur. 'Alleen Ryanair verplicht klanten stoelen te boeken als ze naast elkaar in het toestel willen zitten, op welk moment dan ook', zegt marketing manager Esther Gorlee van Tix. Vliegbedrijven hanteren volgens Tix soms wel tien verschillende tarieven per vlucht, voor elke variant stoel.

'Wie zich lang van tevoren wil verzekeren van een bepaalde stoel, moet daarvoor betalen', bevestigt een KLM-woordvoerder. De luchtvaartmaatschappij probeert gezinnen met kinderen onder de 12 jaar zoveel mogelijk bij elkaar te zetten. 'Die worden zonder kosten gepreseat.' Dat gebeurt op de meeste bestemmingen een aantal dagen voor vertrek en bij drukke vluchten met veel gezinnen op Curaçao zelfs tien dagen. 'Maar een garantie kunnen we nooit geven. We hanteren wel de regel dat een kind van onder de 12 altijd naast een ouder moet zitten. Dus die worden sowieso naast elkaar gezet.'

Consumentenbond

De kale ticketprijs zegt niks over de uiteindelijke kosten

De Consumentenbond

De klanten die aan loyaliteitsprogramma's meedoen en met een Flex Economy-boeking kunnen bij KLM zonder kosten een stoel reserveren.

De Consumentenbond zegt dat de uiteenlopende tarieven voor een stoelreservering het vergelijken van de ticketprijzen onmogelijk maakt. 'De kale ticketprijs zegt niks over de uiteindelijke kosten.'

Sinds 2007 mogen luchtvaartmaatschappijen volgens EU-regels alleen adverteren met prijzen waarin alle extra kosten en toeslagen zijn opgenomen. De stoelreservering valt buiten die 'onvermijdbare' kosten.