Betalen met een slimme ring, bij ABN Amro kan het mogelijk eind dit jaar

Klanten van ABN Amro kunnen nog eind dit jaar hun pinpas thuislaten en met een zogenoemde smartring betalen. Ten minste, dat is de bedoeling. Eerst moet het slimme sieraad, dat momenteel door ABN-medewerkers wordt uitgeprobeerd, als betrouwbaar uit de test komen. De bank doet ook een betaalexperiment met een slim horloge.

null Beeld Kerv
Beeld Kerv

De smartring in kwestie wordt door het Britse bedrijf Kerv gemaakt en heeft dezelfde NFC-chip als die van pinpassen. Dragers van de ring betalen door de vinger met de ring vlak bij een betaalautomaat te houden. De prijs van het sieraad is nog niet bekend, maar in Groot-Brittannië kost de ring 100 pond (113 euro).

Een chip met Near Field Communication-technologie (NFC) kan in principe in allerlei objecten worden geplaatst, van sieraden tot kleding. Zweedse treinreizigers kunnen zelfs een NFC-chip onderhuids laten implanteren, zodat ze gemakkelijk kunnen inchecken.

Betalen door quasi-nonchalant op een apparaatje te tikken, klinkt natuurlijk zeer futuristisch, maar wie nieuwsgierig is naar het bedrijf achter de ring stuit op een aantal opmerkelijke zaken rond ABN-Amro's zakenpartner.

Zo is de is de site van Kerv sinds gisteren onbereikbaar wegens 'systeemonderhoud' en vallen de recensies van de ring op sociale media in twee kampen uiteen. De helft van de klanten plaatst lyrische foto's en filmpjes van hun ringbetalingen ('de kassière viel bijna van haar stoel!'), de andere helft is 'WOEDEND' omdat ze naar eigen zeggen sinds hun aanschaf via Kickstarter nog steeds zonder ring zitten.

Tot overmaat van ramp is Kerv ook nog in een juridisch gevecht over de intellectuele eigendomsrechten van hun technologie verwikkeld en blijkt het bedrijf allesbehalve communicatief. Of het nu om klachten, vragen of loftuitingen gaat: tientallen klanten zeggen sinds januari niks meer van het bedrijf te hebben vernomen.

ABN Amro weet dat er problemen zijn met de website van Kerv, maar zegt niet op de hoogte te zijn van de vermeende radiostilte. 'We zitten natuurlijk nog in de testfase, maar voor ons is communicatie heel belangrijk', aldus een woordvoerder. 'Als er iets mis is met de ring, moeten onze klanten ergens terecht kunnen met hun klachten. Hier gaan we dus zeker naar kijken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden