Betaal geen incasso als u niets heeft besteld

All Great Dealz slijt via omslachtige technieken bonnen voor vakanties

De klacht: Via 'agressieve' verkooptelefoontjes slijt All Great Dealz tegoedbonnen voor vakanties. Wie de bonnen laat opsturen, maar geen gebruikmaakt van het aanbod, wordt 'geïntimideerd' door de debiteurenafdeling van het bedrijf.

Foto Thinkstock

Ik kookte van woede, zegt Jutta van den Oord (58) over haar gesprek met de debiteurenafdeling van vakantieaanbieder All Great Dealz. Van den Oord kreeg te horen dat All Great Dealz een deurwaarder op haar zou afsturen als zij niet snel 65 euro zou overmaken voor een hotelbon.

Een aantal weken eerder was Van den Oord gebeld door All Great Dealz. 'Ik verstond de verkoper slecht, maar hij zei dat ik een vakantie had gewonnen. Ik sta ingeschreven bij het Bel-me-niet Register, dus ik zei dat hij me niet mocht bellen. Maar volgens hem had ik meegedaan aan een internetenquête. Ik was druk, dus vroeg hem om mij later terug te bellen.'

Ook bij het tweede gesprek was de 'callcentreboy' nauwelijks te verstaan. 'Hij brabbelde iets over dat ik voor 65 euro vier dagen naar Venetië kon. Ik vroeg hem het aanbod te mailen, zodat ik er rustig naar kon kijken. Vervolgens moest ik mijn persoonsgegevens bevestigen en wees hij mij op de regelgeving omtrent kopen op afstand.'

Van den Oord was het gesprek alweer bijna vergeten, toen zij een enveloppe kreeg met daarin een hotelvoucher in A3-formaat. Na weer een 'amateuristisch telefoongesprek' met de klantenservice, besluit ze het aanbod te weigeren. 'Ik wilde de voucher eigenlijk verscheuren, maar om gezeur te voorkomen, heb ik het teruggestuurd, in een kleinere A4-enveloppe.'

Toch krijgt Van den Oord de debiteurenafdeling op haar dak. Het argument: de voucher is dubbelgevouwen teruggestuurd, dus beschadigd. Daarom moet zij betalen. 'Natuurlijk betaal ik niet; ik laat me niet intimideren.'

Over de methode van All Great Dealz komen maandelijks tientallen klachten binnen bij zowel de Consumentenbond als het klachtenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). In de meeste gevallen dreigt All Great Dealz met deurwaarders omdat de voucher gevouwen is teruggestuurd, is verkreukeld of niet is ontvangen.

Een woordvoerder van de Consumentenbond twijfelt of het bedrijf überhaupt vakanties verkoopt of dat zij hun verdienmodel baseren op incasso's. 'Het ergste is nog dat sommige mensen van schrik maar gewoon betalen.'

Verweer

All Great Dealz beweert dat het zich aan de wet houdt en wil 'inhoudelijk alleen verantwoording afleggen aan klanten'. Het bedrijf - dat samen met minstens zeven andere bedrijven een kleine doorzonwoning in Arnhem als adres heeft - wil niet vertellen hoeveel klanten er werkelijk via hen op vakantie gaan. Een medewerker van de debiteurenafdeling vindt het terecht om geld te eisen voor 'beschadigde vouchers'. 'Want wij kunnen deze niet meer gebruiken om andere klanten blij mee te maken.'

Volgens de Consumentenbond en ACM is dit een belachelijke, onrechtmatige eis. Consumenten zijn niet eens verplicht om vouchers terug te sturen. Wel is het verstandig te mailen niet van het aanbod gebruik te willen maken. Makkelijker nog is om de verkopers al aan de telefoon af te wimpelen. En wat er ook gebeurt: betaal geen incasso, als u niets heeft besteld.

Ook gemangeld door bedrijf of overheid? Mail uw ervaring naar kastjemuur@volkskrant.nl

Meer over